خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

معرفی کنترلر آبیاری اتوماتیک و تایمر آبیاری قطره ا

نجوه ی تعبیه و قرارگیری کنترلر و شیر برقی

فهرست مطالب

معرفی کنترلر آبیاری اتوماتیک و تایمر آبیاری قطره ای

کنترلر آبیاری دستگاهی است که سیستم های آبیاری اتوماتیک، سیستم آبیاری قطره ای، آبپاشهای فضای سبز، آبپاش های مزارع و ... را کنترل می کند. کنترلر ها دستگاهی برای تنظیم فراوانی آبیاری، زمان شروع و مدت زمان آبیاری هستند.

برخی از کنترلر ها دارای برنامه های اضافی مثل تنظیم و آبیاری برای انواع گیاهان با توجه به نیازشان، تنظیمات آبیاری بر طبق میزان بارندگی و اندازه گیری رطوبت خاک و هوا هستند.

کنترلرها ابزاری هستند که در زمان های تعیین شده توسط کاربر، باعث روشن و خاموش شدن پمپ ها، مجاری آب و شیر های برقی می شود.

این امر علاوه بر اینکه باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود، نیاز به نیروی کارگر را نیز کاهش می دهد. در واقع در نبود کنترلر ها همه ی آبپاش ها یا شیر فلکه ها توسط دست باز یا بسته می شوند. در این امر باعث صرف زمان زیادی می شود و توسط کنترلر می توان در زمان بسیار صرفه جویی کرد.

نجوه ی تعبیه و قرارگیری کنترلر و شیر برقی

کنترلر های قدیمی به صورت دستی تنظیم می شوند، یعنی باید با توجه به مساحت محوطه، نیاز آبی گیاهان و ... به دستگاه میزان آب لازم برای آبیاری را اعلام کرد اما امروزه دستگاه کنترلر دارای حسگر هایی است که با توجه به رطوبت و خشکی هوا، میزان تشنگی گیاه، میزان ابر موجود در هوا و ... میزان و زمان آبیاری را تنظیم می کند.

کنترلر های جدید با توجه به داده های هواشناسی، داده هایی که از حسگرها و سنسور های رطوبت خاک و هوا دریافت می کنند، برنامه آبیاری را تنظیم می کنند. اطلاعاتی چون نوع خاک، نوع گیاه، روزهای آبیاری، میزان آبیاری و ... وارد کنترلر می شود و بعد از آن کنترلر با توجه به این اطلاعات، آبیاری را انجام می دهد. بنابراین در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد.

امروزه اکثر سیستم های آبیاری جدید از کنترلر برای کنترل میزان و زمان آبیاری استفاده می کنند. زیرا هم در زمان هم در هزینه های ناشی از مصرف آب و نیروی کارگر صرفه جویی می شود. امروزه سیستم های کنترلر جدیدی طراحی می شوند که مجهز به سنسور های حساس به رطوبت و خشکی هوا، میزان تشنگی گیاه و... بوده و مقدار آب مورد نیاز گیاه را تنظیم می کند.

کنترلر آبیاری دستگاهی  برای زمان بندی ساعات آبیاری

با استفاده از کنترلر آبیاری می توان شیرهای برقی را فرمان پذیر کرد. در حقیقت برای اینکه بتوان یک سیستم آبیاری اتوماتیک داشت باید از شیرهای برقی و کنترلر آبیاری استفاده کرد.

تایمر آبیاری قطره ای خانگی

یکی از پر فروشترین ابزار های تجهیزات آبیاری خانگی تایمر آبیاری خانگی می باشد. با استفاده از این ابزار دیگر نیازی نیست نگران آبیاری گیاهان و باغچه های خود باشید. تایمر آبیاری خانگی به راحتی بر روی شیر های خانگی متصل می شوند. این نوع تایمر ها با باطی کار می کنند. عمر مفید باطری در تایمر های آمریکایی یک سال و در تایمر های تایوانی 3 ماه می باشد.

نحوه تنظیم و کار با این نوع تایمرها خیلی راحت بوده و با یک بار تنظیم کردن این تایمرها به طور مداوم کار می کنند تا شما تنظیم دیگری بر روی آنها انجام دهید. به طور مثال اگر بخواهید آبیاری در ساعات اول صبح انجام شود ساعت شروع آن را مثلاً بر روی ساعت 6 صبح تنظیم کند و مدت آبیاری را می توانید از 2 دقیقه الی 120 دقیقه تنظیم کنید. تعداد دفعات آبیاری نیز قابلیت تنظیم را دارا می باشد. به طور مثال شما می توانید آبیاری باغچه خود را هر 6 یا 12 یا 24 یا 48 و 72 ساعت به مرتبه تنظیم کنید. در انتها نیز همچنین می توانید اگر نیاز آبی گیاه شما کم می باشد و یا محدودیت دسترسی به آب دارید از برنامه هفتگی استفاده نمایید. با استفاده از این وسیله شما به راحتی می توانید باغچه، ویلاها، گیاهان و گلدان های خود را آبیاری نمایید. استفاده از این تایمرهای آبیاری صرفه جویی عمده ای را با خود به همراه دارد.

برخی از کنترلرها قابلیت کنترل از راه دور و کنترل با wifi را دارند که با اتصال به wifi با تلفن های Android مناطق خود را از راه دور کنترل کنید.

کنترلر با قابلیت از راه دور با برند اوربیت

تفاوت کنترلر آبیاری و تایمر آبیاری

استفاده از کنترلر ها مراقبت از باغ  را راحت و آسان کرده و مصرف آب را کاهش می دهد. این سیستم ها به جای تایمر ثابت، داده هایی از سنسورها، پیش بینی هوا و داده های مراقبت از گیاه را دریافت کرده تا نیاز آبیاری را تعیین کرده و در زمان مناسب رطوبت کافی را تحویل دهند.

ویژگی های تایمر های آبیاری قطره ای

  •         قابلیت برنامه ریزی سالیانه، هفتگی، روزانه و در ساعات خاص شبانه روز
  •         قابلیت کنترل مسیر های آبیاری، پمپ ها
  •         امکان آبیاری هوشمند با سنسور
  •         صرفه جویی در مصرف آب
  •         عدم نیاز به باغبان جهت آبیاری
  •         اماکن نصب در ساختمان های اداری، مسکونی، تجاری، ویلاها و گلخانه ها
  •         عرضه شده در 3 برند Rain ایتالیا، Orbit آمریکا و Behko تایوان

تایمر آبیاری برند orbit

قیمت تایمر آبیاری

تایمر های آبیاری در انواع تک خروجی و دو خروجی موجود می باشند و بسته به اینکه از چه نوع برند و از چه نوع تایمری باشند قیمت ها متفاوت است. از این جهت که قیمت تایمر آبیاری ارزان تر از کنترلر های هوشمند می باشد و در مصارف خانگی بسایر کاربرد دارند.

کنترلرهای آبیاری قطره ای در انواع متفاوت موجود می باشند. بسته به اینکه چند ایستگاهه باشند یعنی به چند شیر برقی و پمپ فرمان قطع یا وصل را می دهند قیمت های کنترلر متفاوت می باشد. معمولاً کنترلرها با تعداد چهار، شش، هشت و دوازده ایستگاهه موجود می باشند.

مشخصات فنی تایمر آبیاری Orbit

تایمر آبیاری orbit مدل تک خروجی با ورودی و خروجی 3/4 اینچ می باشد. تایمر آبیاری اُربیت آمریکایی بوده و در کشور چین تولید می شود و با 2 باطی قلمی کار می کند. حداقل فشار کاری برای این نوع تایمر 1 بار فشار و حداکثر فشار مجاز کاری 6 بار می باشد. دارای صفحه نمایش دیجیتال می باشد. همچنین ساعت شروع آبیاری نیز با دست قابل تنظیم بوده و در قسمت ورودی آن برای آب فیلتر دارد. مدت زمان آبیاری قابل تنظیم از 1 دقیقه تا 240 دقیقه بوده و فاصله بین دو آبیاری از 6 ساعت تا هفته ای یک بار قابل تنظیم است. مصرف باطری در این تایمر ها بسیار بهینه می باشد.

تنظیم ساعات آبیاری در تایمر آبیاری تک خروجی

نصب و نگهداری تایمر های آبیاری

1-    زمانی که احتمال برف و یخبندان می باشد تایمر را باید از شیر آب خانگی جدا کرد و در یک فضای در بسته نگهداری کرد تا از خرابی ناشی از یخ زدگی حفظ شوند.

2-    ذرات کثیف و معلق موجود در هوا روی دریچه تایمر قرار می گیرند و عمر تایمر را کم می کنند. به همین دلیل باید به طور مرتب و منظم فیلتر را تمیز کرد و در صورت انسداد آن را تعویض کنید.

اجزای اصلی تایمر آبیاری

  •         فیلتر
  •         رابط شیر آب
  •         دکمه ها
  •         پاک کردن دستی دریچه
  •         تنظیم مجدد (ریست)
  •         دایره مدرج

نکاتی برای استفاده از تایمر آبیاری

  •         برای برنامه ریزی آبیاری صفحه مدرج چرخیده می شود.
  •         تنظیم مجدد: برای پاک کردن تمامی برنامه ها از این دکمه استفاده می شود.
  •         دستی/پاک کردن: برای آبیاری دستی یا زمانی که می خواهید یک برنامه خاص را پاک کنید این دکمه را بفشارید.
  •         +/-: برای تنظیم زمان دستگاه استفاده می شود.

تنظیم زمان بندی مناسب برای آبیاری توسط تایمر آبیاری

نحوه نصب باطری تایمر آبیاری

صفحه پشت تایمر را به صورت کشویی باز کنید. سپس دو عدد باطری قلمی را درون دستگاه قرار داده سپس  درب کشویی پشت تایمر را درست و دقیق جا بیاندازید تا از نشت آب به درون تایمر جلوگیری کنید همچنین عمر مفید باطری کم نشود. باطری مناسب در جای خود قرار گرفته و به راحتی خارج نمی شود.

زمانی که باطری استفاده شده و عمر آن به اتمام رسید حتماً از درون تایمر خارج کنید تا باغث خرابی تایمر نشود. به طور کل برای هر فصل آبیاری باید باطری جدید درون تایمر فرار داد. روی صفحه دیجیتال تایمر هشدار ضعیف شدن باطری ظاهر می شود.

 

  

انتخاب کنترلر یا تایمر برای سیستم آبیاری ؟

در سیستم آبیاری هوشمند تعدادی پارامتر کلیدی در انتخاب کنترلر نقش دارند. در انتخاب کنترلر آبیاری مهم ترین نکته تعداد ایستگاه مطلوب یا مورد انتظار کاربر می باشد. زمانی که کاربر می خواهد یک کنترلر تک ایستگاهه استفاده نماید بهترین گزینه تایمر های آبیاری یا همان شیر اتوماتیک آبیاری می باشد که یکی از برند های معتبر orbit آمریکا است. به همین ترتیب اگر قصد استفاده از دو ایستگاه را دارید بتز هم می توان از تایمرهای آبیاری orbit یا آکوا تایوان که دو خروجی دارند استفاده کرد. در ضمن توجه داشته باشید که این مدل ها تنها دارای ورودی و خروجی 3/4 اینچ می باشند و در صورتی که شما می خواهید از خروجی های با سایز بالا استفاده کنید گزینه کنترلر مطرح می شود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر