خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

موتور برق مناسب ماینر کدام است؟

موتور برق کیفی سایلنت

فهرست مطالب

موتور برق چیست؟

موتور برق اگر چه دستگاهی جانبی است؛ اما در مواقع اضطراری کاربردی و ضروری شناخته می‌شود. موتور برق ،دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به جریان الکتریکی تبدیل می‌کند یکی از محصولات مولد برق، موتور برق است که همانند دیزل ژنراتور عمل می‌کند، اما در ابعاد کوچک‌تر. بر همین اساس کارخانه‌هایی که در تولید ژنراتور و دیزل ژنراتور پیشتاز هستند برای ایجاد سهولت در کار مشتری به تولید این وسیله دست زدند و بر همین اساس به تولید انواع موتور برق در مدل‌های مختلف نیز پرداختند.

موتور برق مجموعه ای شامل یک ژنراتور و یک موتور می باشد که ژنراتور نیروی مکانیکی موتور را با استفاده از گشتاور به نیروی الکتریکی خروجی تبدیل می کند که اندازه و سایز موتور برق بر مبنای میزان جریان الکتریکی خروجی آن که KW کیلو وات و یا KVA می باشد متفاوت می باشد، کمپ‌های تفریحی، اردوگاه‌ها و مراکز نمایشگاهی که گاهی خارج از محدوده واقع می‌شوند جهت تامین برق از موتور برق استفاده می‌کنند. موتور برق واژه‌ای عام است که در اصطلاح به ژنراتورهای برق گفته می‌شود. موتور برق در واقع یک ژنراتور کوچک است که قابلیت حمل و جابه‌جایی را دارد.

 

موتور برق کیفی سایلنت

انواع موتور برق

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد ،موتور برق متشکل از یک ژنراتور الکتریکی و یک موتور است. موتور برق ها براساس نوع سوخت موتور طبقه بندی می شوند:

•    موتور برق دیزلی

•    موتور برق گازی

•    موتور برق بنزینی

طبق تعریفی دیگر موتور برق دیزل ژنراتور کوچک شده است. که برای تامین برق در مکان های کوچک و با ظرفیت کم استفاده می شود.

دسته بندی موتور برق ها

موتوربرق ها را می‌توان به چند صورت دسته‌بندی کرد :

از لحاظ نوع مصرف تغذیه به موتورهای بنزینی، گازوئیلی و دیزلی

از نظر سیستم روشن و خاموش شدن به موتوربرق های استارتی و هندلی

نوع استارتی با دکمه استارت تعبیه شده بر روی خود به‌راحتی روشن و خاموش می‌شوند و نیازی به هندل زدن و دور گرفتن موتور جهت روشن شدن ندارند سیستم های استارتی نیز به سیستم برق تک فاز و سه فاز تقسیم‌بندی می‌شوند. جابجایی آسان سیستم تک فاز نسبت به سه فاز یکی از مزیت‌های اصلی آن است.

موتور برق بنزینی:

پرکاربردترین نوع موتور برق، موتور برق بنزینی است. این سیستم‌ها برای کارکردن طولانی مناسب بوده و سوخت آن‌ها از بنزین است باتوجه به نوع سوخت این محصول گازهای اکسید کربن و دی اکسید کربن تولید می‌شود که باید در فضای باز مورد استفاده قرار گیرد، در غیر این‌صورت موجب خفگی می‌شود.

موتور برق گازسوز:

این موتور برق به دلیل نوع سوخت، کم‌مصرف بوده و باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود و دارای هزینه‌های کمتری نسبت به نوع بنزینی است از دیگر امکانات این دستگاه بی‌خطر بودن آن است. این نوع به خاطر گازسوز بودن و حذف بنزین طول عمر بیشتری نسبت به نوع بنزینی دارد.

 

موتور برق گازسوز گرین پاور استارتی

چه نکاتی را هنگام خرید موتور برق در نظر بگیریم؟

هنگام خرید موتور برق قبل از هر چیزی باید نوع سوخت آن را در نظر بگیریم. همان طور که  ذکر شد موتور برق‌ها بنزینی، گازوئیلی و گازسوز هستند. سوخت ژنراتورهای بنزینی به راحتی قابل تامین است. ژنراتورهای دیزلی یا گازوئیلی مصرف سوخت کمتری دارند اما تهیه سوخت آن نیز نسبت به نوع بنزینی سخت‌تر است.

مرحله بعد محاسبه و در نظر گرفتن توان ژنراتور است که این اطلاعات را می‌توانید از روی مشخصات درج شده روی دستگاه به دست بیاورید یکی دیگر از موارد مهمی که باید هنگام خرید موتور برق در نظر گرفت اختلاف توان دستگاه هنگام شروع و در حال اجرا می‌باشد.

ارز دیجیتال یا بیت کوین چیست؟

ارز دیجیتال و در صدر آنها بیت کوین چند سالی است که بر سر زبان ها افتاده است. پیشتاز ارز های دیجیتال همان بیت کوین است که هم اکنون در بازار با قیمت های چند ده هزار دلاری برای هر واحد خرید و فروش می شود. ارز های دیجیتال مانند بیت کوین از طریق فرآیندی به نام ماینینگ که در اصل قرار دادن قدرت پردازش کامپیوتر در اختیار بلوک مرکزی معاملات است، به عنوان هدیه به فرد صاحب اکانت داده می شود ( به کیف پول وی واریز می شود ) اما این فرآیند ماینینگ که توسط ماینر انجام می گیرد نیازمند کامپیوتر هایی است که مصرف برق بسیار بالایی دارند. همچنین از آنجایی که باید این فرآیند به شکل پیوسته صورت گیرد، قطعی برق برای صاحب دستگاه ها قابل قبول نیست.

در ایران نیز همپای بسیاری از کشور ها، ارز دیجیتال و استخراج آن چند سالی است که بر سر زبان ها افتاده است. منبع برق جایگزین و یا به طور کلی ژنراتور های تولید برق می تواند راهکاری مناسب جهت استخراج ارز دیجیتال باشد استخراج ارزهای دیجیتال نیازمند؛ دستگاهای به نام ماینر است که این نوع دستگاه‌ها را می‌توان توسط یک خط اینترنتی ، یک دستگاه ماینر و یک عدد کامپیوتر یا لپتاپ راه‌اندازی کرد،در نگاه اول و با بررسی ملزومات اشاره شده فرایند پیاده سازی آن ساده به نظر می رسد .اما در کنار این موضوع تهیه و تأمین دستگاهای ماینر و بعد از آن برق مصرفی، صدای تولیدی و گرمای زیاد  آنها چالش بزرگی برای ان دسته افرادی که قصد راه اندازی آن را دارند خواهد بود .

 

نحوه انتخاب موتور برق برای دستگاه های ماینر

این نوع دستگاه ها، بیشتر برای مصارف کوچک سبک مورد استفاده قرار میگیرند . از آنجایی که سیستم خنک کنندگی این نوع موتور برق ها هوا بوده در بهترین حالت این بیشتر از ۴ تا ۵ ساعت به طور مداوم نمیتوان از آنها استفاده کرد مشکل بعدی این نوع سیستم ها صدای تولید شده در آن به علت دوران بالای آن ( ۳۰۰۰ دور )  و استفاده از منبع اگزوز در آن میباشد . چنانچه قصد استفاده از این نوع موتور برقها را داریم بهتر است که از دو دستگاه استفاده گردد به طوری که هر ۴ ساعت و به طور متوالی اقدام به روشن کردن اولی کرده در مرحله بعدی موتور برق دوم وارد مدار شده و اولی به حالت خاموش برود .

دیزل ژنراتور (گازوئیلی) برای ماینینگ

یکی از پرکاربرد ترین مولدهای موجود در بازار ایران استفاده از ژنراتورهای دیزلی یا همان گازوئیلی میباشد، در این نوع ژنراتورها ابتدا هوای تازه وارد سیلندر ها شده سپس در مرحله بعدی این هوا در داخل سیلندر متراکم شده دمای آن به شدت بالا رفته و در گام بعدی سوخت با فشار زیاد توسط پمپ انژکتور که پودر شده است داخل سیلندر پاشیده میشود در این نوع مولد ها خبری از شمع و دلکو و کویل نبوده و تعمیرات آن ساده تر است. در مقاسیه با موتور برق‌های بنزنی و گازسوز به دلیل چگالی سوخت دیزل  قدرت و توان بیشتری می‌توان دریافت کرد.

عمده معایب این نوع مولدها صدای تولیدی زیاد به خاطر ساختار و طراحی آن ( تراکم هوا در سیلندر ) ، ذخیره کردن و انباشت سوخت که باعث تولید آلودگی محیطی می‌شود، گران بودن سوخت گازوئیل به نسبت گاز و دود ناشی از آن است که برای مصارف  ماینر و استخراج ارز مشکل ساز خواهد بود هرچند در بعضی از مکان‌ها به علت نبود گاز شهری می‌توان با رعایت موارد فنی مانند توان و زمان مناسب روشن بودن که از طرف کارخانه سازنده تعیین می گردد. از آن استفاده کرد چنانچه قصد استفاده مداوم از این ژنراتور ها را داشته باشیم بهتر است که دو دستگاه هر کدام به ترتیب ۱۲ ساعته وارد مدار شده تا استهلاک و کارایی آن و طول عمر دستگاه‌ها بالاتر رود .

 

دیزل ژنراتور المکس مدل کانوپی دار مناسب برای کار ماینینگ

ژنراتور گازی برای ماینینگ

این نوع مولدها مناسبترین و کارآمد ترین ژنراتور برای تولید توان الکتریکی و استفاده ازآن در سیستم های ماینری می باشد در دسترس بودن گاز طبیعی در بیشتر مناطق، قیمت پایین و ارزان بودن به نسبت سوخت‌های دیگر از مزیت‌های این نوع ژنراتورها است . عموم افراد بر این باور هستند که این ژنراتورهای گازسوز قابلیت کارکردن به طور مداوم را نداشته و امکان استفاده از آن به طور ۲۴ ساعته برای ماینرها مناسب نیست این نظریه شاید در موتورهای گازسوزی که برای شرایط اضطراری آماده و تولید شده است درست باشد اما برای کارکرد موتور در شرایط دائم کار چند پارامتر اصلی و حیاتی باید مورد توجه قرار گیرد :

۱.گرمای تولید شده در این نوع موتورها به علت خاصیت سوخت گاز بسیار بالاتر از سوخت های دیگر می باشد . عدم توجه و کنترل این گرما درطولانی مدت می‌تواند به موتور آسیب جدی وارد کند برای برطرف کردن این مشکل حجم رادیاتور به کار گرفته شده در موتورهای ارائه شده ورکات صنعت ۳۰ تا ۴۰ درصد بزرگتر انتخاب می‌شوند عامل بعدی استفاده از فن های مجزا از شفت موتور است به طوری که فن های دمنده در سیستم رادیاتور از نوع برقی بوده که از خروجی ژنراتور با خروجی باطری در فن های دی سی استفاده می‌شود که در نتیجه بازدهی بالای خنک کاری و کاهش صدای تولیدی موتور ژنراتور است.
 
۲. کنترل فشار روغن در موتورهای گازسوز ،دومین عامل حیاتی مهم در روانکاری موتور است. با افزایش دما دچار کاهش ویسکوزیته روغن مواجه خواهیم شد روغن استفاده شده در این موتورها باید توسط روغن خنک کن سرد شده و دوباره وارد سیکل روانکاری موتور شود در این نوع موتورها می‌بایست روغن با دمای احتراق بالا و خاکستر پایین استفاده گردد بنابراین روغن های استفاده شده در دیزل برای موتورهای گازسوز مناسب نبوده و گرانروی پایین تری دارند.
 
۳. نوع بار مصرفی ماینر بر روی ژنراتور‌های گازسوز به نسبت بارهای دیگر متفاوت است در هنگام تست کارکرد ژنراتور گازسوز با المنت‌های حرارتی ایرادی دیده نمی شود .و به اصطلاح ژنراتور با ولتاژ و جریان درست به کار خود ادامه می دهد . اما بارها و طبق نظرات برگشتی از مشتریان دارندگان استخراج ارز دیجیتال در هنگام وصل ماینرها، ژنراتور رفتاری غیر طبیعی مانند نوسان ولتاژ از خود نشان می‌دهد.

اصولا سیستم‌های منابع تعذیه سوئیچینگ دارای هارمونیک‌های مزاحم معروف به هارمونیک‌های فرد هستند، که سبب تغییر شکل موج خروجی ژنراتور به غیر از سینوسی، گرم شدن ژنراتور، افت توان و گرم شدن کابل‌های انتقال می شوند به همین دلیل و برای استفاده بهینه از ژنراتورها برای پوشش ماینرها می‌بایست حدود ۳۰ در صد از توان ارائه شده توسط ژنراتور را صرف نظر کرد و از ۷۰ درصد آن استفاده نمود از طرفی میزان بار مصرفی روی هر فاز ژنراتور باید کاملا برابر و بالانس باشد و از اضافه بار ناگهانی بر روی موتور ژنراتور خودداری شود.

در محاسبات توان موتور ژنراتور گازسوز حتما می‌بایست به توصیه‌های کارخانه سازنده موتور برای بهره برداری در شرایط دائم کاربودن توجه شود. در مسئله دایم کار بودن موتور با توجه به دمای محیط، ارتفاع از سطح دریا، رطوبت و چک نمودار انتخاب صحیحی داشته باشیم نکاتی که قبل از خرید موتور برق یا ژنراتور گازسوز برای مصرف ماینینگ که باید بدانید تا نیاز شما را برطرف کند.

در این روزهای تابستان که اوج مصرف برق است، وزارت ارتباطلات اعلام کرده که کسانی که تولیدکننده ارز دیجیتال هستند بزرگترین مصرف کننده برق در شبکه برقی کشور هستند و به همین خاطر هم تهدید برای شرایط موجود هستند هم فرصت برای کسب درآمد بیشتر برای دولت با توجه به این نکته نشان می دهد که وزارت نیرو به دنبال ساماندهی استخراج کنندگان بیت کوین است، و نمی خواهد. این فرصت را که شب ها نمی تواند. تولید برق را به فروشد چون مصرف کننده ی نیست را از دست بدهد و همچنین نیز نمی خواهد در اوج مصرف نیز مصرف کنندگانش قطعی برق را حس کنند.

 

موتور برق گازسوز گرین پاور برای راه اندازی دستگاه های ماینر

چطور می توانیم ژنراتور برق یا موتور برق مناسب برای دستگاه های ماینر خود انتخاب کنیم ؟

هر دستگاه ماینر بسته به ویژگی هایی که دارد مقدار توان و جریان متفاوتی مصرف می کند که باید از روی مشخصات آن بررسی شود. البته اکثر دستگاه های موجود در بازار ایران دارای توان حدودی 1.5 کیلووات و آمپر مصرف 7 آمپر می باشند اگر تمایل به استفاده از موتور برق یا ژنراتور به عنوان جایگزین داشته باشید، یعنی می خواهید که بلافاصله پس از قطع برق از آن استفاده کنید لازم است که یک تابلوی کنترل نیز در کنار آن تهیه نموده تا در صورت قطعی برق، آن را در مدار قرار دهد.

استفاده از موتور برق و طول عمر آن ارتباط مستقیم با مدت مصرف آن دارد. متاسفانه امکان تهیه ژنراتور های دائم کارکرد یا موتور برق های از این دست در ایران وجود نداشته و آنهایی هم که وجود دارند از قیمت بسیار بالایی برخوردارند. لذا اگر تمایل به استفاده از ژنراتور خود به مدت طولانی یا حتی شبانه روزی دارید باید این موضوع را در نظر داشته باشید که به دلیل استهلاک دستگاه، دوره های تعمیرات آن نزدیک شده و عمر قطعات مصرفی آن به شدت کاهش می یابد همچنین توصیه می شود اگر می خواهید موتور برق دائم کارکرد تهیه کنید توان مصرفی آن را 70 درصد توان اسمی در نظر بگیرید. به عنوان مثال یک ژنراتور با توان دائم 100 کیلووات، را برای مصرف 70 کیلووات ماینر مورد استفاده قرار دهید ( 46 دستگاه ماینر )

بهترین ژنراتور برای ماینر چیست ؟

در انتخاب ژنراتور ها باید به این نکات توجه داشت که:

•    بهترین و دردسترس ترین سوخت برای شما کدام است ؟ گازوئیل یا گاز ؟

•    دمای محیطی برای بکارگیری ژنراتور چقدر است ؟ (دمای محیطی در کاهش یا افزایش کارایی دستگاه تاثیر مستقیم دارد و برای شرایط محیطی فاکتورهای نگهداری خاصی درنظر گرفته شده است.)

•    از آنجایی که دستگاه ماینر باید مداوم و به صورت 24 ساعته کار کند باید حتما از مرغوب ترین دستگاه های مولد برق استفاده کرد تا در گذر زمان درگیر استهلاک و خرابی های شدید ناشی از آن نشویم.

چنانچه به گاز صنعتی دسترسی دارید ما می توانیم با محاسبه میزان نیاز شما بهترین ژنراتور گازی را به شما معرفی کنیم که هزینه مصرفی بهینه تری نسبت به سایر دستگاه ها دارد و اگر دسترسی به گاز محدود است می توانیم بهترین دیزل ژنراتور را که از نظر مصرف سوخت بهینه تر شده اند را معرفی و تامین کنیم مسئله دیگری که در انتخاب توان ژنراتور ها حائز اهمیت است محاسبه توان مصرفی دستگاه ها می باشد.

نحوه انتخاب موتور برق مناسب برای راه اندازی دستگاه های ماینر

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر