خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نحوه صحیح استفاده از پمپ کفکش به چه صورت است؟

پمپ کف کش چیست؟

فهرست مطالب

پمپ کف کش چیست؟

پمپ های کف کش پمپ های سانتریفیوژ (گریز از مرکز) هستند و اساس آنها این است که یک موتور الکتریکی پمپ را هدایت می کند ، انرژی جنبشی سیال را افزایش می دهد و مایع را پمپ می کند. فشار مایع خروجی به چرخش پروانه ها بستگی دارد.

پمپ کف عمدتاً برای پمپاژ آب تمیز بدون آلودگی و لجن استفاده می شد.

پمپ کف کش چیست؟

انواع پمپ کف کش

پمپ های کف کش دارای انواع گوناگونی می باشند و ازجهات مختلف می توان آنها را دسته بندی نمود که از جمله آن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

•    پمپ کف کش ساده

•    پمپ کف کش فلوتر دار (دارای قطع کن برقی)

•    کف کش آب از بغل

•    کف کش آب از رو

•    آب خنک (موتور به وسیله آب خنک می گردد.)

•    روغن خنک (موتور به وسیله روغن خنک می گردد.)

•    خازن داخل

•    خازن بیرون (تک فاز)

•    پمپ کف کش تک فاز

•    پمپ کف کش سه فاز

کف کشهای تکفاز با دهانه خروجی درسایز های 1 و 1.4/1 و 2 و 3 اینچ و کفکش های سه فاز بادهانه خروجی در سایزهای 2 و 3 و 4 و 6 اینچ تولید و توزیع می گردند.

انواع پمپ کف کش

اجزاء پمپ کف کش

1.    پروانه
2.    الکتروموتور
3.    محور
4.    حلزون
5.    درزگیر مکانیکی
6.    کابل
7.    متعلقات

اجزاء پمپ کف کش

جنس بدنه پمپ کف کش

پمپ های کف کش بسته به نوع کاربرد معمولاً از فولاد ، چدن ، آلومینیوم و پلاستیک ساخته می شود.

به عنوان مثال ، در مناطقی که آب شور است یا خاصیت اسیدی دارد ، از کفپوش استیل یا کف با بدنه پلاستیکی و همچنین در مناطقی که آب زیرزمینی قابل شرب است ، از کف چدن یا بدنه آلومینیوم استفاده می شود.

از این کفکش ها فقط برای پمپاژ آب تمیز بدون آلودگی و لجن می توان استفاده کرد.

کاربرد پمپ کف کش

•    آبیاری مزارع کشاورزی

•    مصارف مسکونی

•    پمپ کف کش چاه آب

•    انتقال سیالات مختلف صنایع غذایی و دارویی

•    انتقال آب مخازن و استخرها

•    تخلیه پساب های فاضلاب (با غلظت کم)

•    انتقال آب تمیز و صاف

•    استفاده در فواره ها

•    تخلیه پساب های ناشی از باران

کاربرد پمپ کف کش

نحوه صحیح استفاده از پمپ کفکش چیست؟

1)    ابتدا قبل از روشن كردن پمپ كف ، مطمئن شوید كه منبع تغذیه محل تخلیه آب قطع شده باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که در محلی که کفکش را قرار داده اید آب کافی وجود داشته باشد تا از خشک شدن پمپ جلوگیری کند. همچنین می توانید از یک کفکش شناور استفاده کنید که با پایین آمدن سطح آب به طور خودکار دستور خاموش شدن پمپ را می دهد.

2)    قبل از راه اندازی کفکش ، شیلنگ را به پمپ وصل کنید. یک شیلنگ باغی یا یک شیلنگ چاه را به بالای پمپ وصل کنید و مطمئن شوید که اتصال محکم و مهر و موم شده است. برای تخلیه آب تمیز از یک شیلنگ باغ استاندارد استفاده کنید. البته ممکن است بخواهید از یک شیلنگ جداگانه برای آب  استفاده کنید.

3)    هنگام خرید اطمینان حاصل کنید که کفکش دارای شناور یا شناور باشد. شناور قطعه کوچکی از پلاستیک است که روی سطح آب شناور است و مانند یک کلید خاموش عمل می کند. پایین آمدن سطح آب دستور خاموش شدن پمپ را می دهد تا پمپ خشک و بدون آب خشک نشود. در نتیجه ، توصیه می شود از مدلهای دارای شناور استفاده کنید. همچنین از ضد آب بودن اتصالات اطمینان حاصل کنید.

4)    اگر پمپ کفکش شما مجهز به فلوتر نیست ، می توانید خود سوئیچ شناور را نصب کنید. این کار با استفاده از گیره و پیچ گوشتی به راحتی انجام می شود. برای اتصال سوئیچ ، گیره بالای پمپ را برداشته و کلید را از اتصال رشته ای به پمپ نصب کنید ، مطمئن شوید که آب بندی به درستی انجام شده است و می توانید آن را در آب قرار دهید.

5)    پمپ را به منبع تغذیه  وصل کنید. سیم برق متصل به پمپ کفکش زیر آب غالباً ضد آب و درزگیر است ، بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید اتصال آن است. همچنین ، اگر پریز برق نزدیک شما نیست ، از سیم بلندتری استفاده کنید.

توجه: پمپ کفکش  نیز نوعی پمپ آب است که به دلیل خاصیت کارآیی قابلیت غوطه ور شدن در آب را دارد. به همین دلیل ، تمام اتصالات آن ضد آب است و همچنین سیم های برق به خوبی عایق بندی شده اند. توصیه می شود در نگهداری این پمپ و سیم برقی آن دقت لازم را داشته باشید و در صورت مشاهده صدمه به سیم و استفاده از آن و انداختن آن در آب قبل از برداشتن آن خودداری کنید.

نحوه صحیح استفاده از پمپ کفکش چیست؟

نحوه تخلیه آب به کمک پمپ کفکش

همیشه به خاطر داشته باشید که پمپ کفکش  می تواند آب زلال یا آب را با ذرات معلق و ریز جابجا کند. اگر اندازه ذرات در آب زیاد است ، باید از لجن به جای کفکش  استفاده کنید. در نتیجه ، اگر ذرات معلق آب زیادی داشته باشند یا آب گل آلود باشد ، می توانید از صافی یا صفحه فیلتر استفاده کنید.

صافی را قبل از غوطه ور کردن پمپ در آب نصب کنید. این فیلتر باید در قسمت ورودی پمپ ، یعنی در پایین کف محل مکش نصب شود ، تا از ورود ذرات بزرگ به پمپ جلوگیری کند. اگر کفکش  به فیلتر مجهز نیست ، می توانید آن را به راحتی از فروشگاه های آنلاین یا فروشگاه های صنعتی خریداری کنید.

پمپ را به عمیق ترین قسمت چاه یا استخر بریزید و روشن کنید. پمپ باید همیشه در پایین باشد تا خشک نشود. شناور با تشخیص آب کافی به طور خودکار پمپ را روشن می کند و با تشخیص سطح پایین آب پمپ را به طور خودکار خاموش می کند.

همچنین قرار دادن پمپ در پایین باعث می شود تا روشن بماند و بیشتر آب آن تخلیه شود. به عنوان مثال ، اگر می خواهید وان خود را خالی کنید ، سعی کنید آن را به جای کناره ها و لبه ها در مرکز آن قرار دهید. همچنین هنگام تخلیه استخر ، آن را از قسمت عمیق به داخل آب بیندازید.

با پایین آمدن سطح آب ، حتماً پمپ را از نزدیک کنترل کنید. این از نظر اینکه سوئیچ شناور پمپ را متوقف می کند یا انسداد پمپ باعث خاموش شدن آن می شود ، از اهمیت برخوردار است.

اگر سطح آب کم دیدید و شناور ندارید ، قبل از اتمام پمپ آن را خاموش کنید ، در غیر این صورت ممکن است پمپ آسیب ببیند. همچنین اگر پمپ را به قسمت عمیق چاه ، استخر و غیره انداخته اید که بالا بردن آن دشوار است ، می توانید از طناب استفاده کرده و آن را به دسته های کفکش  ببندید. هنگام تخلیه آب و کارکرد پمپ ، از طناب برای هدایت کفکش  استفاده نکنید.

با پایین آمدن سطح آب ، پمپ کفکش  را خاموش کنید ، زیرا خشک شدن کفکش  باعث سوختن آن حتی برای مدت کوتاهی می شود. در آخر ، پمپ را برداشته و آن را از برق بکشید و شلینگ را جدا کنید.

قبل از ریختن پمپ کفکش  در آب ، یک لیوان آب روی خروجی بریزید. این باعث می شود سیستم داخلی پمپ راحت تر شروع شود. همچنین می تواند مدت زمانی را که پمپ برای راه اندازی آن به داخل آب نیاز دارد ، کاهش دهد ، که معمولاً چند دقیقه طول می کشد. سپس پمپ را در آب غوطه ور کنید تا مطمئن شوید پمپ خشک نشده است.

نحوه تخلیه آب به کمک پمپ کفکش

نکات مهم در رابطه با استفاده از پمپ کفکش

  • در ساختمان پمپ کف کش باید از مدار فرمان مناسبی جهت قطع و وصل پمپ استفاده کرد. این مورد شامل کلید حرارتی، کنتاکتور، کنترل فاز و کلید مینیاتور با رنج مناسب می باشد. به این صورت پمپ کفکش در مقابل شوک هایی مانند اضافه بار، اضافه جریان، 2 فاز شدن و … محافظت می شود.
  • در بالای بسیاری از پمپ های کف کش، پیچی وجود دارد که محل ریختن روغن داخل مخزن آن می باشد. در صورت رویت این پیچ، باید روغن مخصوص داخل مخزن ریخته شود. مقدار این روغن حدود 3 الی 4 لیتر است.
  • اگر نحوه کار پمپ کف کش ، به صورت 24 ساعته باشد، باید از تایمر استفاده شود. از این طریق به ازای هر 3 ساعت کار، پمپ 20 دقیقه نیاز به استراحت دارد. همچنین می توان در نحوه استفاده از پمپ کف کش، از روش دیگری به جای تایمر استفاده کرد. اینکه از 2 عدد پمپ در چاه استفاده شود.
  • این دو پمپ به صورت اتوماتیک توسط تابلو برق هر 4 ساعت یکبار، برای کار جایگزین هم می شوند.
  • پمپ کفکش به صورت تکفاز، سه فاز، فلوتردار، غیر فلوتردار و با اندازه خروجی های متغیر در بازار موجود است. همچنین بدنه این پمپ ها در ساختمان پمپ کف کش از استیل، پلاستیک یا چدن ساخته می شود. با توجه به برق مصرفی و نوع سیال باید انتخاب مناسب در این موارد انجام پذیرد.
  • نحوه کار پمپ کف کش در برخی مواقع نیاز به هواگیری در مرحله شروع به کار اولیه دارند. این هواگیری باید توسط افراد متخصص انجام شود.
  • نحوه استفاده از پمپ کف کش به گونه ایست که نباید ته چاه یا استخر قرار گیرد. حداقل باید 20 تا 30 سانتیمتر از کف محل قرار گیری پمپ فاصله داشته باشد.

نکات مهم در رابطه با استفاده از پمپ کفکش

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر