خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

انواع الیاف بتن کدامند؟

انواع الیاف بتن کدامند؟

فهرست مطالب

 استفاده از الیاف بتن یکی از مصالح ساختمانی حائز اهمیت

با توجه به این مسئله که امروزه استفاده از الیاف بتن در صنعت ساخت و ساز ساختمانی به یکی از گزینه هایی تبدیل شده است که می توان با بهره گیری از آن دست به مقاوم سازی ساختمان زد؛ طیف وسیعی از کارکنان حوزه ساختمان سازی در جهت ارتقای سطح مقاومت و استحکام ساختمان ها به کارفرمایان خویش انواع الیاف بتن را پیشنهاد می کنند تا با خرید هر یک از این انواع و اقسام الیاف های بتن بتوان هر یک از آن ها را در دل بتن ریزی ساختمان مورد استفاده قرار داد تا به این ترتیب بتوان ساختمانی مستحکم تر و مقاوم تری را در اختیار داشت. 

بنابراین در صورتی که می خواهید شما هم از وجود این نوع از الیاف ها در بتن ریزی ساختمان خویش بهره مند گردید تا در نهایت شکل نهایی ساختمان شما از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار بوده باشد؛ می توانید با در نظر گرفتن کاربرد هر یک از انواع مختلف الیاف های بتن و نیز تفاوت های محسوسی که در هر یک از آن ها وجود دارد؛ سرانجام الیاف بتن مورد نظر خویش را انتخاب کرده و مراتب را به جهت خرید آن نوع خاص صورت دهید تا در نهایت بتوانید از وجود الیاف در بتن ریزی ساختمان خویش بهره مند گردید.

مزیت های شایان توجه استفاده از انواع الیاف بتن

استفاده از الیاف های بتن به طور کلی دارای مزیت های بسیار زیادی است که در نهایت شما می توانید با خرید و استفاده از انواع الیاف بتن در بتن ریزی ساختمان خود، ساختمانی مستحکم و بسیار مقاوم داشته باشید تا بتوانید با خیال راحت و بدون هیچ دغدغه و استرس ناشی از ریزش ساختمان با هر بلای طبیعی و غیر طبیعی جزئی به زندگی سراسر آرامش خویش روی آورید.

حال که می خواهید هر یک از این الیاف ها را در بتن ریزی ساختمان خود مورد استفاده قرار دهید تا بدین ترتیب ساختمانی کاملا مقاوم و مستحکم را در پیش رو داشته باشید؛ بهتر است با انواع الیاف بتن نیز آشنا باشید تا با شناخت کلی به هر یک از این الیاف ها و نوع کاربرد و کارایی خاص هر یک از آن ها بتوانید در نهایت بهترین و کارآمدترین الیاف های بتن را برای خود برگزیده و با خرید و استفاده از آن ها در بتن ریزی ساختمان خود از تمامی ویژگی ها و مزیت های شایان توجه آن ها بهره مند گردید.

آشنایی با انواع الیاف بتن

همان طور که بیان شد؛ امروزه انواع و اقسام مختلفی از الیاف های بتن را در بتن ریزی ساختمان ها مورد استفاده قرار می دهند که مهمترین این الیاف های بتن می تواند به شرح زیر باشد:

1-    الیاف های فولادی

یکی از انواع الیاف بتن مورد استفاده در بتن ریزی ساختمان ها را الیاف های فولادی در شکل های مختلف و همچنین ابعاد گوناگون به خود اختصاص داده است. این نوع از الیاف ها بیشتر به منظور بهبود خواص بتن در سازه های بتنی و بتن مسلح در سطح وسیع و گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و سبب مقاومت کششی بتن مورد نظر می گردد. استفاده از الیاف بتن فولادی منجر می شود تا کمتر شاهد ترک خوردگی در بتن شویم و در نهایت ساختمانی مقاوم را در پیش رو داشته باشیم.

2-    الیاف شیشه ای

از دیگر الیاف های در بتن الیاف شیشه ای می باشد که این نوع از الیاف ها در ملات سیمانی و تنها در جهت مقاوم سازی در برابر محیط قلیایی مورد استفاده قرار می گیرد. الیاف شیشه ای بتن با توجه به این مسئله که تأثیر بسیار شگرفی بر کاهش کارایی و اسلامپ بتن تازه دارند؛ می بایست به منظور رفع این مشکل از روان سازهای بتن در کنار آن استفاده نمود.

3-    الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی نیز نوعی دیگر از انواع الیاف بتن می باشد که خود شامل: الیاف پلی پروپیلن، پلی الفین، پلی وینیل الکل و... می باشد که این نوع از الیاف ها مانع از ایجاد ترک خوردگی و جمع شدن بتن در سال های اولیه خود می گردد.

البته باید توجه داشت که جذب آب این نوع از الیاف ها صفر است و نمی توانند آب را درون خویش جذب کنند. به همین جهت در صورتی که می خواهید از این نوع از انواع الیاف بتن استفاده کنید؛ نیازی به افزودن آب در جهت افزایش بی رویه روانی بتن نیست.

4-    الیاف کربنی

الیاف کربنی، قیری و پلی اکریلونیتریل نیز از دیگر الیاف های بتن به شمار می آید که از جمله ویژگی های این نوع از الیاف ها می توان به استحکام خستگی بالا، افزایش مقاوم در برابر خوردگی و در نهایت ضریب انبساط پایین آن ها اشاره داشت.

5-    الیاف آرامید

الیاف آرامید با استحکام کششی بالا و مقاومت بسیار بالای خود در برابر شعله از ویژگی های جالب توجهی همچون قدرت ذوب و حرارت بالا و غیر قابل حل بودن در بسیاری از حلال های آلی و نیز وزن سبک و مقاومت بالا بهره مند می باشند که شما می توانید از این نوع از الیاف های بتن هم استفاده کنید.

بنابراین به طور کلی هر یک از الیاف های بتن ذکر شده به عنوان انواع الیاف بتن جزء الیاف هایی به شمار می آیند که شما می توانید با استفاده از هر یک از آن ها و البته با در نظر گرفتن خصوصیت ها و نوع کاربرد و کارایی هر یک از آن ها در نهایت الیاف بتن مورد نظر خویش را خریداری نموده و به خوبی از وجود آن ها در عملیات بتن ریزی و پروژه های مختلف ساختمان سازی استفاده به عمل آورید.

همواره باید دقت داشته باشید که هر یک از انواع الیاف بتن کاربرد و کارایی خاص خود را دارند و پیش از خرید و استفاده از انواع الیاف بتن بهتر است با فردی آشنا به این مسائل مشورت کرده و سپس اقدام به خرید و استفاده از انواع الیاف بتن در بتن ریزی ساختمان خود برحسب شرایط مختلف کنید تا بدین ترتیب بتوانید ساختمانی بسیار مستحکم و در برابر انواع حوادث طبیعی و غیر طبیعی مقاومی را در اختیار داشته باشید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر