خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

قیمت ماله پروانه ای سرنشین دار

انواع ماله پروانه ای

فهرست مطالب

بتن ریزی انواع مختلفی دارد، یکی از این بتن ریزی ها، بتن ریزی با ماله پروانه ای است ، ماله پروانه ای  یا ماله موتوری به عنوان یکی از تجهیزات مهم برای صیقلی نمودن و پرداخت سطح بتن شناخته می شوند. انواع ماله موتوری در اندازه های 60، 90، 120 در بازار وجود دارد و از نظر موتور در انواع ماله پروانه ای برقی و بنزینی ساخته می شوند.

انواع ماله پروانه ای

ماله موتوری یا پروانه ای در دو صورت می باشد که عبارتند از:

1-ماله موتوری دستی

این نوع از ماله ها از یک دسته تشکیل می شوند که به وسیله شخص هدایت می‌ شود و برای بتن ریزی پروژه های کوچک و متوسط مانند پارکینگ ها و پیاده روها و پمپ بنزین و بتن ریزی مجتمع ها کاربرد دارد که نسبت به ماله پروانه ای سرنشین دار کاربرد زیادتری دارد.  ماله موتوری دستی برای پروژه هایی که دارای متراژ کم و متوسط که زیر 1000 متر وسعت دارند ،با  تیغه 24 تا 36 مناسب هستند.

2-ماله موتوری نفربر

این نوع ماله ها دارای یک صندلی نفربر هست که روی دستگاه قرار دارد. کاربرد این نوع ماله موتوری بیشتر برای سطوح وسیع با حجم کار بالا مثل سالن نمایشگاه و فرودگاه ها است.

مزایا ماله پروانه ای

جلوگیری از ایجاد ترک بر روی سطوح بتن ریزی شده

جلوگیری از ایجاد شکستگی 

کنده شدن سطوح بتنی

زیبایی منحصر به فرد

جا به جایی آسان و بدون دردسر 

استحکام زیاد در برابر مواد خورنده مانند بنزین و روغن 

کاهش گرد و غبار ناشی از فرسایش سطحی ز دیگر مزیت های بتن ریزی با ماله پروانه ای می توان به صاف نمودن و یکنواخت کردن لبه های ایجاد شده بر اثر شمشه کشی اشاره کرد. معمولا در این مرحله از ماله بغل زن یا کنار زن استفاده می گردد که لبه های برآمده در کنار دیوار را از بین می برند.کاهش هزینه ها که به علت سرعت کار و افزایش مقدار کار انجام شده می باشد. همچنین دستمزد کارگرانی که با ماله پروانه، بتن ریزی را انجام می دهند کمتر از دستمزد کارگرانی است که به روش سنتی ماله کشی می کنند.

ماله کشی می تواند تا حدودی به آب بندی کردن کف و سقف نیز کمک کند زیرا سطح را مرطوب نگه می دارد. برای آب بندی کردن در هر روز و به مدت یک هفته بر روی بتن آب ریخته و سپس روی آن را با مشما می پوشانیم. آب بندی کردن بتن کف باعث بالارفتن گیرش بتن می شود و در نتیجه استحکام بتن را افزایش می دهد و از بروز شکستگی و ترک خوردگی جلوگیری می نماید. در کنار این مزایا، ماله پروانه ای دارای عیوبی نیز می باشد و آن هم قیمت نسبتا بالای این دستگاه است که شاید بسیاری از پیمانکاران از نظر اقتصادی قادر به خرید آن نباشند. اما از آنجایی که بسیار کاربردی محسوب می شود آنهایی که قادر به خرید نیستند سعی می کنند با اجاره نمودن بتوانند بخش عمده ای از کارهای سازه ای خود را جلو بیندازند.

 

انواع ماله پروانه ای

 

انواع اندازه های دستگاه ماله پروانه ای

ماله موتوری در اندازه های ماله 60 . ماله 90 . ماله 120 در بازار موجود است. ماله موتوری 60 سانت با داشتن ابعاد کوچک بیشتر در فضاهای کم مثل راهروها استفاده می شود.

و از سایز 120 برای سطوح زیاد و وسیع استفاده می‌گردد. اما پر کاربردترین نوع ماله موتوری، سایز 90 آن می‌باشد که به دلیل سایز متوسط آن در خیلی از سطوح و اماکن مختلف استفاده می شود.

کاربردی ترین ماله پروانه ای

ماله پروانه ای 90 سانت جزء تجهیزات ساختمانی پر مصرف است که جهت صیقل دادن و کف سازی بهتر بتن مورد مصرف قرار می گیرد. از ماله پروانه ای 90 سانت می توان در کف سازی جهت زمین های بازی، پیاده روها، و پارکینگ ها و هر محلی که با بتن کف سازی شود کاربرد دارد.

برندهای گوناگون موتور ماله پروانه ای

-موتور روبین بنزینی

-موتور هوندا بنزینی

ماله موتوری سرنشین دار چگونه عمل می کند

ابتدا قبل از اینکه شخص شروع به ماله کشیدن بکند بایستی با شمشه ویبره سطح بتن را یکدست و یکنواخت بکند و بعد ماله کشیدن از طریق ماله موتوری سرنشین دار را شروع  کند. به صورت کلی تمام ماله های موتوری در دو مرحله صیقل دادن سطح های بتنی را انجام می دهند.

هموارسازی:

در این مرحله پستی و بلندی های سطوح بتن برطرف می شود و سطح آماده پرداخت می گردد.

پرداخت نهایی:

در این مرحله سطوح  بتن یک نواخت و متراکم می شود.استفاده ازماله موتوری سرنشین دار به علت سرعت زیادی که نسبت به سایر ماله های موتوری دارد همه مراحل لازم برای صیقل دادن سطوح بتنی را در زمان بسیار کمی انجام می دهد که این  امتیازی برای این دستگاه است. همچنین ماله موتوری سرنشین دار دقت و کیفیت عمل را بالا می برد و به خاطر  فشار ناشی از وزن شخص و دستگاه، سطوح بتنی را بسیار صاف و هموار می کند.

ویژگی های ماله پروانه ای

یک دستگاه ماله پروانه ای سرنشین دار مانند سایر ماله های موجود در بازار از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که شامل موتور و شاسی هست. خود شاسی به تنهایی شامل بدنه اصلی، فولی، تیغه ماله و سینی ماله است. از نظر موتور به دو گروه تقسیم می شود:

1-بنزینی (دیزلی)

2-برقی که با الکتروموتور کار می کند.

برای اینکه یک ماله موتوری سرنشین دار خوب و با کیفیت را انتخاب کنید بهتر است به موراد زیر توجه نمایید.

 

برندهای گوناگون موتور ماله پروانه ای

 

-موتور ماله:

موتورهایی که در یک ماله موتوری سرنشین دار استفاده می شود باید حاوی کیفیتی ایده آل باشد تا بتواند در طول  کار قدرت خود را حفظ  کند و بر اثر اصطکاک های گوناگونی که ممکن است به وجود اید موجب فرسودگی نشود. برند های معروفی که برای موتور این دستگاه وجود دارد می تواند  موتور نوع روبین بنزینی، موتور نوع هوندا بنزینی و سایر موتورهای بنزینی را نام برد.

-سینی ماله:

پروانه ای فلزی محدب است که جهت صیقل دادن سطح بتن استفاده می شود. این قسمت دارای ضخامت های گوناگونی هست. کیفیت سینی ماله پروانه ای سرنشین دار بایستی به گونه ای باشد که مقاومت مناسبی در مقابل سایش و اصطکاک داشته باشد.

عمر مفید این دستگاه تقریبا 3 تا 5 هزار مترمربع است و معمولا ضخامت این سینی تقریبا 5/2 میلی متر است. زمانی که ضخامت سینی به کمتر از یک میلی متر  برسد بایستی آن را عوض کرد تا از خطرات  پیش بینی شده جلوگیری شود.

اجزای تشکیل دهنده ماله پروانه ای

  • -شاسی ماله پروانه ای
  • -تیغه های ماله موتوری
  • -سینی ماله هلیکوپتری
  • -موتور ماله پروانه ای

کاربردها و موارد مصرف ماله پروانه ای

1-صیقل دادن  و صاف کردن یک دست بتن
2-از بین بردن لبه های باقی مانده کار به وسیله دستگاه شمشه روی سطح بتن
3-فرو کردن سنگ و شن های درشت به داخل بتن و پرداخت بهتر بتن
4-متراکم و فشرده کردن سطوح بتن
5-از بین بردن ترک های سطح بتن
6-کف سازی انواع سطح های بزرگ و گسترده مانند نمایشگاه ها و فرودگاه ها و سالن های ورزشی
7-از بین بردن ناهمواری های و پستی بلندی خلل سطح های بتن

اهمیت ماله پروانه ای

در ساختن فضا های بزرگ ساختمانی، محوطه سازی ها، حیاط سازی ها و اجرای پارک ها و محل عبورهای عمومی، یکی از مهم ترین عملیات اجرایی، ایجاد  کردن سطح های صاف و یک دست به وسیله بتن ریزی می باشد. در این عملیات  همراه با کوباندن سطح های بزرگ، سطح کوبیده شده را بتن ریزی می کنند تا در طولانی مدت از شرایط خوبی برخوردار باشد.

یکی از بزرگترین چالش ها در فعالیت های بتن ریزی با هدف پوشاندن سطح های بزرگ ساختمانی، یک دست شدن همراه با صاف ماندن سطح بتن ریزی شده می باشد. اگر سطح مورد نظر از ابعاد کوچکی برخوردار باشد، می‌ توان به وسیله ماله دستی اقدام به صاف کردن سطح های بتن ریزی شده کرد ولی  برای ابعاد بزرگ، ابزارهایی ایجاد شده است که در اصطلاح عامیانه به آنها ماله موتوری گفته می شود.

اجزای ماله موتوری سرنشین دار

ماله موتوری سرنشین دار  دارای یک صندلی قابل تنظیم برای قرار گرفتن شخص است یک پدال که زیر پای شخص هدایت کننده برای سرعت دادن به تیغه ها قرار می گیرد و دو فرمان  که یکی در حرکت دادن دستگاه به قسمت های مختلف شرکت دارد و دیگری برای حرکت و زاویه دادن به تیغه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

هم چنین دارای دو موتور یا پروانه بوده که به وسیله شخص کنترل می گردد. بدنه ی مقاوم و مکانیکی ماله موتوری سرنشین دار حاوی یک کنترل کننده دریچه گاز است که با پدال کار می کند. همچنین دارای نازل های اسپری آب بوده که به منبع آب متصل می باشد.علاوه بر آن برای بالا بردن امنیت در هنگام شب برای شخص و کسانی که در اطراف ماله موتوری سرنشین دار مشغول فعالیت هستند چراغ هایی در آن گذاشته شده است.

 

ویژگی های ماله پروانه ای

 

تفاوت ماله موتوری سرنشین دار با ماله موتوری بدون سرنشین

از مهم ترین تفاوت ماله موتوری سرنشین دار با ماله موتوری بدون سرنشین این است که ماله موتوری سرنشین دار دارای دو بخش پروانه ای است که به وسیله اهرم های کنار صندلی آن کنترل می گردد.تفاوت دیگر آن این است که ماله موتوری سرنشین دار برای فضاهای گسترده استفاده می شود، از ماله موتوری سرنشین دار  عموما برای سطوحی که هموار و بدون مانع با متراژ حداقل 1000 متر هستند استفاده می گردد که پیمانکاران ماهر برای داشتن سرعتی مناسب از این دستگاه استفاده می کنند.

ماله پروانه ای دارای تیغه

بتن یکی از مقاوم ترین مصالح ساختمانی هست. متریالی که در صورت ساخته شدن اساسی، می ‌تواند تا سال ها بدون کوچک ترین تاثیری از محیط پا بر جا بماند ولی این متریال سخت و مستحکم در زمان ایجاد شدن نیاز به مراقبت ها و الزامات زیادی دارد.

عملیات ‌های بتن ریزی در فضای ساخت و ساز یک ماجرای دائمی و بسیار آشنا است. عملیاتی که با هدف های گوناگون در پی ساختن فضا های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. از کف سازی پارکینگ ها، محوطه سازی خانه ها و پارک ها، ساختن سالن ‌های ورزشی تا  ساختن سقف در طبقه ها، همگی به نوعی در گونه های متنوع از بتن ریزی قرار دارند.

برای بتن ریزی ابزار های مختلفی ساخته شده است، ابزار ها با هدف های متنوع در این بین یکی از مهم ترین ابزار ها که با هدف مسطح سازی بتن  با صیقل دادن سطح کار مورد استفاده قرار می ‌گیرد، تیغه ماله پروانه ای می باشد.وسایل و تجهیزات ساختمان‌سازی، در انواع و کاربردهای گوناگونی تولید می‌شوند. نیاز به  انجام دادن تغییرات  موجب شده تا بسته به نیاز موجود، تجهیزات ساختمان‌سازی پیشرفت کرده و برای راحت شدن کار و افزایش کیفیت نتیجه کار تولید شود.

نکات لازم در مراحل ماله کشیدن بتن

برای شروع کار با ماله پروانه ای باید  بعداز  استفاده کردن از شمشه ویبره بتن را صاف کرد و صبرکرد تا بعد از مدتی آب بتن به طور تقریبی گرفته شود تا بتوان روی بتن ایستاد. در ابتدای کار بهتر است ماله موتوری سرنشین دار با سرعت کم کار کند. اگر هنگام کار با دستگاه شخص متوجه شد که آب جمع شده است کار را برای مدتی متوقف کند تا آب بالا آمده تبخیر شود.

نمی توان روی بتن تازه ریخته شده ماله کشید بلکه ابتدا بایستی از طریق شمشه ویبره سطح را صاف کرد. ماله کشیدن روی بتن مانند سایر مراحلی که در قسمت ساخت و ساز انجام می شود به صورت مرحله ای و پله پله است. در زیر به نکات اصلی می پردازیم.

-برای تشخیص دادن زمان ماله کشیدن به وسیله ماله موتوری سر نشین دار، پای خود را روی بتن بگذارید. اگر بتن به پای شما چسبید و یا چند میلی متر فرو رفت، به معنای این است که هنوز زمان ماله کشیدن نیست.

-برای اینکه تیغه های ماله موتوری سرنشین دار روی بتن تاثیری نگذارد بهتر است در زمان تغییر جهت و حرکت دادن ماله موتوری سرنشین دار به قسمت چپ، دسته ماشین را کمی  به بالا بکشید و جهت رفتن به سمت راست دسته را کمی به سمت پایین بکشید.

- هموارسازی اولین کار بعد از بررسی کردن شرایط مناسب جهت ماله کشیدن است. هموارسازی به معنای آماده کردن سطح بتن برای قسمت پرداخت هست.

-در هموارسازی باید سرعت موتور را در کمترین اندازه  قرار داد و روی یک نقطه تمرکز نشود و جهت دستگاه  ناگهان تغییر داده نشود.

-شخص بهتر است از چکمه های لاستیکی استفاده کند تا تاثیری از خود باقی نماند.

-زاویه سینی مورد استفاده در هموارسازی با زاویه مورد استفاده در پرداخت مختلف است در نتیجه پیمانکاران ماهر و خبره از دو دستگاه استفاده می کنند که یکی حاوی سینی با زاویه هموارسازی ودیگری حاوی سینی با زاویه مخصوص پرداخت هست.

-مرحله بعد مرحله پرداخت است که برای داشتن سطح متراکم و خوب بهتر است سطح، دو یا چند بار پرداخت شود. زاویه تیغه هایی که در قسمت پرداخت و هموارسازی به کار می روند مختلف است درهموارسازی با سینی کاملا صاف کار می شود اما در پرداخت کردن باید سینی کمی زاویه دار شود.

بایستی توجه کرد که بیشتر از حد زاویه دار شدن سینی موجب خراشیده شدن بتن می شود و تعادل دستگاه را به هم می زند.

- هر مرحله کشیدن ماله بایستی عمود بر مرحله قبلی باشد درنتیجه هموارسازی باید عمود بر مرحله صافکاری با شمشه انجام شود. همچنین قسمت هایی که در فضای آزاد قرار می گیرد، مانند نور آفتاب زود تر از سایر قسمت ها خشک می شود. بنابراین بهتر است کار را از این قسمت ها شروع کرد.

قیمت ماله پروانه ای سرنشین دار

قیمت ماله نفربر در برند های اروپایی وارد شده در ایران به خاطر  واسطه بودن ارز یورو نسبت به سایر برند ها بالاتر می باشد اما از نظر کارایی بدون هیچگونه  نقصی می تواند به صورت تخمینی تا سه سال به صورت دائم مورد استفاده قرار بگیرد.

از خوبی های دیگر برند های اروپایی این است که اگر در هنگام کار و بعد از آن  سرویس های نگه داری مناسب و خوبی داشته باشد، نیازمند عوض کردن گیربکس و قطعات یدکی دیگر آن نیست.در سایر برند ها مانند برند هویت سنگاپور و هیستاکی چین، قیمت ماله نفربر در برابر برند های رقیب اروپایی کمتر هست و برای کسانی که می خواهند با هزینه کمتر سازه های خود را بسازند مناسب خواهد بود.

 

ماله پروانه ای دارای تیغه

 

نگهداری ماله پروانه ای

برای نگهداری درست ماله پروانه ای باید نکاتی را رعایت و اجرا نمود .اولین نکته بازدید گیربکس شاسی به صورت مداوم ، بازدید روزانه ی روغن موتور و تعویض آن در صورت نیاز ، بازدید موتور وشاسی به صورت هفتگی وهمین طور بررسی پیچ ها واتصالات ، تعویض روغن گیربکس شاسی ماله پروانه ای ، بررسی فیلتر هوای موتور ماله موتوری انجام گیرد . از برخورد افقی تیغه ماله با اجسام بپرهیزید ، موتور دستگاه را ماهی یک بار سرویس کامل کنید،  هنگام ماله کشی نسبت به تعیین درجه تیغه ها دقت نمایید .

زمان ماله کشی بتنی

به طور کلی اقدام به ماله کشی با استفاده از ماله پروانه‌ای به هدف از ماله کشی بستگی دارد. اگر تنها رسیدن به سطح صاف و هموار پس از بتن ریزی مطلوب است، زمانی که بتنی ریزی انجام گرفت و بتن به اصطلاح کمی خود را گرفت ماله کشی انجام می‌شود. زمان ماله کشی باید هنگامی باشد که وقتی افراد اقدام به راه رفتن روی بتن کنند، در بتن فرو نروند و فقط جای پای آن‌ها بماند. اگر هدف از ماله کشی صیقلی دادن سطح بتنی و استفاده از آن به عنوان آخرین سطح کار و کفپوش است. ماله کشی و استفاده از ماله پروانه‌ای باید زمانی انجام شود که بتن به طور کامل سفت شده باشد و به اصطلاح خودش را گرفته باشد تا بتوان سطح آن را صاف کرد و صیقل داد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر