خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

نکات استفاده از اسپیسر بتن

مزایا و معایب اسپیسر بتنی

فهرست مطالب

اسپیسر بتن محصول kbi-sps یک اسپیسر ساختمانی که در این صنعت کاربرد دارد . اسپبسر از لحاظ لغوی به معنای فاصله گذاشتن است که معمولا فاصله ای که بین میلگرد و قالب است را پر می کند . این وسیله یکی از مهم ترین ابزارها است که پوشش ساختمان  بتنی می شود و یکی ضروری ترین وسایل در این زمینه به حساب می آید.

یکی از نقاط ضعف که به صورت متداول در ساز های بتن مسلح به وجود می آید تاثیر پذیرفتن از عوامل اطراف و عناصر مخربی است که وجود دارد چون اکسیژن و رطوبتی که در محیط وجود دارد به درون بتن نفوذ می کند و با رسیدن به میلگرد ها باعث  از بین رفتن و یا به اصطلاح خوردگی میلگرد ها می شود البته از عوامل دیگر خوردگی میلگرد ها می توان به هوا ، سولفونانت ها، رطوبت و کلراید ها  اشاره کرد در صورتی که اگر بتن پوشش خوبی داشته باشد میتوان از این اتفاق جلوگیری کرد .

وقتی که میلگردها در سطح بتن مشخص شوند رطوبت سریعا اثر خود را می گذارد به گونه ای که هر دو میلیمتر کم شدن ضخامت بتن روی میلگرد می تواند 5 سال از عمر ساختمان در حال ساخت کم کند که با استفاده از اسپیسر می شود یک پوشش الزامی بتن برای میلگرد ها استفاده کرد. Kbi-sps  از ساختار بسیار بادوامی ساخته شده با استفاده از مواد غیر خورنده که تولیدش بسیار آسان است و خیلی راحت می توان آن را به دست آورد.

اسپیسر بتنی بعد از نوع پلاستیکی آنها رایج ترین  نوع آنها هستند. نوع بتنی آنها مزایای بسیاری دارند که در مقابل نوع پلاستیکی دارد. اسپیسر بتنی دارای مقاومت بسیار بالایی است.  احتمال اینکه بتن و میلگرد  با مواد فرساینده و مخرب  تماس داشته باشند کمتر از  زمانی است که از نوع پلاستیکی آنها استفاده می شود .

اسپیسر بتنی از جنس بتن هستند و همین دلیل باعث سازگاری آنها با بتن و ملیگرد می شود. ضریب انبساط و انقباض بتن و اسپیسر می شود گفت تقریبا مانند یکدیگر است و هنگامی که دما تغییر کند شکل  آنها تغییر آنچنانی ندارد. اسپیسر نقش بسیار حیاتی در حیات و دوام بناهای بتنی را دارد . در سال های گذشته برای این کار از سنگ، کاشی ، موزاییک و سایر وسایل مشابه استفاده می شد که باعث می شد زمان از دست برود و همچنین هزینه زیادی در پی داشته باشد .


مزایا و معایب اسپیسر بتنی 

هر وسیله ای مزایا و معایبی دارد ، از جمله مزایای اسپیسر بتنی می توان به این موارد اشاره کرد : باعث بالا رفتن کیفیت سازه ها در  زمان اجرا می شود، سرعت حمل بیشتری دارد، قیمتش بسیار مناسب است ، در طراحی های خاص و متفاوت در بازار موجود است ، در اشکال و اندازۀ های کاربردی است ، برای فضایی مثل فوندانسیون ها، دیوارها ، سقف ، ستون ها و موارد دیگر مناسب است ، بین دو میلگرد فاصله ایجاد می کند، ایجاد کردن فاصله بین خاموت و قالب بتن را ایجاد می کند، مواد اولیه ای که در این وسیله استفاده می شود با بتن سازگار است . اما در مقابل معایبی نیز دارد : داشتن وزن بسیار سنگین ، هزینه بر بودن در ساختن آنها در مقابل با نوع پلاستیکی آن و همچنین نیرو و زمان بسیاری را می خواهد. 

 

مزایا و معایب اسپیسر بتنی


اسپیسر پلاستیکی بتن

اسپبسر پلاستیکی بتن برای ایجاد کردن پوشش روی میلگردها در سازه های مثل دال ها و دیوارها ، پی ها و سایر حجم های بتنی مسلح قابل استفاده است . در پروژه هایی مانند سد و تونل و سایر ساختمان ها قابل استفاده هستند. یکی از عواملی که از این اسپیسر ها استفاده می شود به صرفه بودن آنهاست به طوری که هزینۀ ساختن آنها خیلی کمتر از دیگر انواع اسپیسرهاست  و چون پلاستیک از موادی است که خیلی راحت شکل می گیرد و چون وزن کمی هم دارند کار کردن و استفاده از آنها بسیار راحت و سریع است .

 

انواع اسپیسر بتنی با توجه جنس مواد 

اسپیسر های کفی :

1) اسپیسر هارد فیکس (hard fix) این نوع از اسپیسرها از جمله مناسبترین قطعه برای ایجاد پوشش بتنی در کف های سنگین و با تراکم بالا مثل فونداسیون ، تیرها، شناژها و کف های حجیم می باشد. این نوع می تواند وزن 350 کیلوگرم را تحمل کند.

 

2) اسپیسر ماکس فیکس :

این نوع ابزار های نیمه سنگین که از یک لایه ای با پوشش سیمانی در بناهای مسلح به میلگرد با جرم و اندازۀ متوسط مانند تیر ها و در کف هایی با همین جرم به کار می روند. اندازۀ تحمل آنها 180 کیلوگرم است .

 

3) اسپیسر مینی فیکس :

این ابزار ، یک محصول بسیار مقرون به صرفه و پرکاربرد و با قیمت پایین است که در سطوح مختلف مانند کف، دال های بتنی ، میلگرد های سبک از جمله میلگرد های حرارتی کف، سقف های اجرا شده یا صفحات گالوانیزه و سقف های کامپوزیت قابل استفاده می باشد و توان تحملش هم 35 کیلوگرم می باشد.

 

4) اسپیسر یو فیکس :

در این وسیله شاخک های چفتی وجود ندارد این وسیله  با استفاده از نشیمن گاه کرسی این توانایی را دارد که انواع مختلف میلگردها در ابعاد مختلف را بر روی خود قرار دهد.

 

5) نوع دابل فیکس :

نوعی بسیار منحصر به فرد و یک ابزار عالی در استفاده در ساخت لایه ای سیمانی در دال های سیمانی دو کانالی می باشد .

 

6) اسپیسر ساید فیکس :

در بناها و ساختمان های بتنی با جرم متوسط و نیمه سنگین برای ایجاد کردن یک لایۀ سیمانی استفاده می شود این وسیله  دارای چفت کن است  که دارای فاصله گذار تقویتی است برای استفاده از آنها در بناهایی که تعداد اسپیسر های استفاده شده در آن بیش از حد استاندارد است . 

 

اسپیسر ساید فیکس :


ب) اسپیسر دیواری :

برای استفاده در مکان هایی مثل دیوارها ، تیرک ها و ستون ها ، مقطع های دایره ای و قطعات پیش ساخته بتنی مورد استفاده قرار می گیرد .

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر