خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اسپیسرهای بتن چه کاربردی دارند؟

اسپیسرهای بتن چه کاربردی دارند؟

فهرست مطالب

اسپیسرهای بتن چه کاربردی دارند؟

همان گونه که می دانید، امروزه ساخت سازه های بتنی بسیار رایج می باشد و نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است. لازم به ذکر است که سازه های بتنی یکی از مناسب ترین انواع سازه ها برای ساخت ( به ویژه ساختمان های مسکونی ) به حساب می آید. اما برای ساخت این سازه ها باید عوامل و نکات بسیار مهمی را در نظر گرفت تا سازه به شکل کاملا صحیح اجرا شود. سازه های بتنی برای ساخت از بتن تنها استفاده نمی کنند بلکه بتن با میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل آن که بتن در کشش ضعیف است و برای بهبود عملکرد کششی آن باید از میلگرد استفاده شود.

‌حال می توان اذعان داشت که تهاجم عوامل محیطی یکی از اصلی‌ترین دلایل تخریب بتن تقویت شده با میلگرد‌ های فولادی می باشد. پوشش بتن یکی از مهمترین پارامترهای سنجش کیفیت بتن است و به فاصله سطح بتن تا سطح اولین میلگرد یا آرماتور گفته  می‌شود‌. معمولا پوشش بتن را از 3 سانتی متر تا 7 سانتی متر ( یا بیشتر ) در نظر می گیرند.

اما به دلیل عبور  اکسیژن و رطوبت از سطح پوشش بتن ناکافی و انبساط ناشی از اکسیداسیون و زنگ  زدگی سطح میلگرد‌، بتن به طرف بیرون فشار داده شده و خرد می گردد و به طبع اکسیداسیون میلگرد و تخریب بتن با شتاب بیشتری ادامه پیدا کرده و هم چنین از استحکام سازه‌ بتنی به شدت کاسته می ‌شود. به گونه ایی که هر ۲ میلیمتر کاهش در پوشش بتن، می‌تواند ‌۱۰ سال کاهش عمر سازه بتنی را به دنبال داشته باشد. بنابراین پوشش بتن برای مهندسان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

حال ممکن است برای شما این سوال به وجود بیاید که چگونه پوشش بتن را فراهم کنیم؟

برای پاسخ به این سوال می توان بیان شود که شما می توانید از اسپیسرها استفاده نمایید. اسپیسرها با فراهم آوردن امکان ایجاد پوشش بتن کافی‌، نقش چشم گیری در افزایش ‌عمر سازه‌های بتنی دارند. لازم به ذکر است که اسپیسرهای پلاستیکی با طراحی خاص‌، مواد اولیه ‌سازگار با بتن‌، حمل و نقل راحت و قیمت مناسب در اشکال‌، انواع و اندازه‌های مختلف‌ برای کاربردهایی نظیر ‌فونداسیون‌ها‌، سقف‌ها‌، دیوارها‌، ستون‌ها و … مورد‌ استفاده قرار می ‌گیرند.

در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ، قصد داریم تا به بررسی اسپیسرها و کاربرد آن ها در سازه های بتنی بپردازیم، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با همراه باشید.

نکته مهمی که باید بدانید این است که استفاده از قطعات سنگی، آجر، موزاییک، کاشی، لوله های فلزی، و قطعات چوبی برای نگه داری میلگردها و در نتیجه ایجاد کاور بتنی (پوشش بتنی) مجاز نمی باشد و بهترین مورد استفاده برای ایجاد کاورها یا پوشش های بتنی، همان اسپیسرها خواهد بود.

 در بسیاری از پروژه های بتنی که از اسپیسر برای حفظ پوشش بتنی استفاده نمی کنند، باعث می شود که بعضی از قسمت ها دارای پوشش بتنی خیلی بیشتر و بعضی از قسمت های دیگر پوشش بتنی ناچیزی داشته باشد و در واقع این باعث ایجاد نا همگونی می شود.

اسپیسرهای بتن چه کاربردی دارند؟

اسپیسر چیست؟

اسپیسر به معنی فاصله گذاری می باشد که می ‌تواند از هر جنسی مانند فلز، بتن، چوب و پلاستیک ساخته شود. درباره‌ اسپیسر بتن یا همان فاصله دهنده ها باید اذعان داشت که این قطعه وسیله ای است که در بتن دفن می‌شود و به دلیل ایجاد فاصله بین بتن و میلگرد در سازه‌ های بتن مسلح با هدف کاور کردن مناسب سطح بتنی و هم چنین جلوگیری از خوردگی میلگردها به کار می ‌رود.

قابل ذکر است که اسپیسرها با توجه به استفاده و کاربری در بناهای متفاوت، در سایزهای متنوع ( از ۱۵ میلی‌ متر تا ۱۵۰ میلی ‌متر ) تولید و عرضه می ‌شوند و شما می توانید با توجه به طراحی سازه های بتنی، از هر کدام این اندازه ها استفاده نمایید.

همان گونه که اشاره کرده ایم، درگذشته و قبل از تولید اسپیسر، مواردی مانند آجر، تکه ‌های سنگی و چوبی نقش فاصله دهنده بین میلگرد ها و سطوح بتنی را ایفا می‌ کردند؛ اما در واقع مصالح نام برده، لایه محافظ مناسبی نبودند درحالی‌که در خود این مواد نیز احتمال آسیب و تخریب بسیار بالا بود. امروزه با ساخت اسپیسرهای بتنی، این مشکل نیز حل شده و دیگر از مصالح قدیمی استفاده نمی کنند.

انواع اسپیسر بتنی کدام است؟!

باید بیان شود که اسپیسر های بتنی، انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع کاربرد می توان از آن ها در جاهای مختلف استفاده کرد‌. از انواع اسپیسرهای بتنی، با توجه به کاربرد آن ها در سازه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اسپیسر گرد دیوار
  • اسپیسر دو شبکه
  • اسپیسر هارد
  • اسپیسر سبک
  • اسپیسر متوسط
  • اسپیسر سنگین
  • اسپیسر گیره دار
  • اسپیسر بدون گیره
  • اسپیسر ترکیبی
  • اسپیسر کف
  • اسپیسر تیرچه

حال در زیر به بررسی هر کدام از اسپیسر های نام برده شده، می پردازیم:

اسپیسر گرد دیوار

باید بیان شود که این اسپیسر‌ها برای سطوح عمومی مورد استفاده قرار می گیرد که اصطلاحاً به آن اسپیسر خورشیدی یا چرخشی اطلاق می گردد. کاربرد این اسپیسر ها در سطوح عمودی مانند موارد زیر می باشد:

  • دیوار
  • ستون
  • مقاطع مدور

از این اسپیسر می‌توان در انواع بتن ‌های پیش ساخته استفاده کرد. میزان استفاده از این اسپیسر به صورت زیر می باشد :

  • در دیوارها ۳ عدد در هر متر مربع از سطح دیوار است
  • در ستون ۱۶ عدد در ستون ‌های با ارتفاع ۳ متری و برای ستون‌های با ارتفاع بالاتر تعداد ۲۴ عدد است.

اسپیسر دو شبکه

این اسپیسر ها مقاومت عالی و تحمل بار نقطه‌ای تا ۳۰۰ کیلوگرم را دارند. در دال‌های بتنی و کف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعات به صورت دو تکه ( نری و مادگی ) هستند که قسمت مادگی با پایه پوشش ۲۵-۳۰ متری ایجاد می ‌کند و نری آن هم در سایزهای ۹۰ الی ۱۵۰ میلی متری می باشد. انتخاب آن ها بر اساس ضخامت سقف است. ‌میزان استفاده از این اسپیسر‌ها ۴ عدد در هر مترمربع از واحد سطح می باشد.

اسپیسر هارد

اسپیسر یا فاصله نگه دار هارد برای سازه‌های سنگین مانند موارد زیر استفاده می شود :

  • فونداسیون
  • تیرهای سنگین
  • کف

باید اشاره داشت که این اسپیسرها برای میلگردها تا قطر ۳۲ پیش بینی شده‌ و دارای توان و تحمل بار تا ۲۷۰ کیلوگرم نیز می باشد.

اسپیسر سبک

این اسپیسر استحکام مناسبی دارد و تحمل بار نقطه ای تا ۲۵ کیلوگرم را نیز دارا می باشد. استفاده از این اسپیسر ها برای موارد زیر است :

  • سازه‌های سبک
  • سقف‌ های کامپوزیتی،
  • قطعات پیش ساخته بتنی  ( که قطر میلگرد آنها زیر ۱۶ میلیمتر است )

شایان به ذکر می باشد که میزان استفاده اسپیسر بتن سبک در هر متر مربع از واحد سطح ۴ عدد است.

اسپیسر متوسط

باید بیان شود که اسپیسر متوسط استحکام بالا با قابلیت تحمل بار نقطه ای تا ۱۵۰ کیلوگرم را دارد. در سازه‌ های با وزن متوسط مانند مواردی که در زیر اشاره می شود، مورد استفاده قرار می گیرد:

  • تیرها
  • پوترها
  • کف سازی ‌های نیمه سنگین ( که قطر میلگرد آن ها ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلی متر است )

باید اشاره داشت که میزان مصرف این اسپسرها در کف‌ های متوسط و نیمه سنگین ۴ عدد در هر متر مربع از واحد سطح و در تیرها و پوترها ۳ عدد در هر متر مربع می باشد.

اسیپسر سنگین

اسپیسر های سنگین مقاومت عالی دارند و تحمل بار نقطه ‌ای آن ها تا ۲۷۰کیلوگرم است. کاربرد آن در کفسازی‌ های سنگین و پر تراکم مانند فونداسیون و تیر و شناژ که قطر میلگرد آن ‌ها از سایز ۱۸ الی ۲۳ میلی متر است مورد استفاده قرار می‌ گیرد. میزان مصرف این اسپیسرها در کف‌ هایی با وزن سنگین و پر تراکم ۴ عدد در هر مترمربع از واحد سطح و در تیرها و پوترها ۳ عدد در هر مترمربع است.

اسپیسر گیره دار

نکته بسیار مهمی که درباره این نوع نگه دارنده ها باید بدانید، این است که اسپیسرهای گیره دار در فرایند بتن ریزی ثابت بوده و چرخش ندارند. هم چنین لازم به ذکر است که نصب آن ها ‌راحت و آسان می باشد. لذا در مواقعی که ثابت بودن و پایدار اسپیسر مد نظر است از این نوع اسپیسر استفاده می شود. وجود گیره بر روی این نوع اسپیسر‌ها باعث خواهد شد تا سایر میلگرد ها‌ی مورد استفاده در محدوده معین و خاصی محدود گردد.

اسپیسر بدون گیره

می توان اذعان داشت که اسپیسرهای بدون گیره محدودیتی برای سایز میلگرد به وجود نخواهند آورد اما در هنگام نصب چرخش و جابجایی وجود دارد و در صورت نیاز به پایداری آن ها باید از وسیله‌ای مثل قلاب سیمی استفاده کنید تا از چرخش و حرکت آن ها جلوگیری به عمل آید. طراحی اسپیسر‌ها به گونه ایی است که حداقل تماس با سطح قلاب را داشته و به جهت جنس پلاستیکی آن ها از نفوذ عوامل خورنده جلوگیری به عمل می آورد.

اسپیسر ترکیبی

باید بیان شود که نگه دارنده های ترکیبی، اسپیسرهایی می باشند که با ترکیب دو یا چند مدل اسپیسر بتن جهت بهره گیری از مزایای آن ها به صورت توامان یا جهت صرفه جویی در زمان نصب و هزینه به کار می ‌رود.

مثل اسپیسر دوبل ۳۰-۱۰۰ که یک فاصله نگه دار برای ایجاد پوشش بتنی مش ‌های زیرین در ارتفاع ۳۰ میلی متری و نگه داری مش‌های بالایی در ارتفاع ۱۰۰ میلی متری برای استفاده در شبکه‌های دو مش است. اسپیسر شبکه دوم می‌تواند با اندازه‌های مختلف بر روی اسپیسر کفی مونتاژ گردد.

اسپیسر کف

قابل ذکر است که این اسپیسر جهت استفاده در فونداسیون ‌ها و کف ‌های سنگین کاربرد دارد. شکل خاص هندسی این قطعه به گونه‌ای طراحی شده که می ‌تواند بار نقطه ‌ای تا ۳۰ کیلوگرم را تحمل نماید. هم چنین سایز میلگرد های مورد استفاده در این اسپیسر بین ۸ تا ۳۲ خواهد بود.

این اسپیسر بتن در سایزهای ۲/۵، ۳، ۴، ۵، ، ۶ ، ۷/۵، ۱۰ میلی متر می باشد. عمده مصرف این نوع از اسپیسر ها برای تیرهای با شبکه سنگین فونداسیون ‌ها و کف‌ ها ۴ عدد در متر مربع بوده و هم چنین در تیرها ۳ عدد در متر طول می باشد.

اسپیسر تیرچه

باید اشاره داشت که این اسپیسر که مخصوص تیرچه بوده و باعث ایجاد پوشش بتن و ایجاد فاصله منظم عرض در میلگرد‌های طولی پایین (در تیپ دوتایی) و تقویت (در تیپ سه تایی) می‌شود. تعداد استفاده در یک تیرچه پس از ۲۰ سانتی متر در ابتدا و انتهای تیرچه هر ۵۰ سانتی متری یک عدد می باشد.  

انواع اسپیسر بتن از نظر جنس:

اسپیسرها از نظر جنس نیز انواع و اقسام بسیار مختلفی دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  • اسپیسرهای پلاستیکی
  • اسپیسرهای بتنی
  • اسپیسرهای فلزی

حال در زیر به بررسی هر کدام از این نوع اسپیسرها می پردازیم:

اسپیسر پلاستیکی:

اسپیسرهای پلاستیکی بتن از جمله اسپیسرهای ساختمانی می باشند که در صنعت ساختمان کاربرد بالایی دارند. این نوع از اسپیسر، نسبت به اسپیسر بتنی و فلزی ارزان تر می باشد و به همین علت خیلی از آن ها استفاده می کنند. اما باید دقت کنیم که این اسپیسرها معایب خاص خود را نیز دارا می باشند. از این معایب می توان به صورت زیر اشاره کرد:

  • عدم چسبندگی خوب و مناسب اسپیسر پلاستیکی به بتن
  • ضریب حرارتی پلاستیک و بتن با هم متفاوت بوده که همین موضوع می تواند باعث ایجاد یکسری مشکلات شود.
  • به دلیل آن که این اسپیسر از جنس پلاستیک ساخته می شوند سختی زیادی در مقایسه با اسپیسرهای بتنی و فلزی ندارد.

همان گونه که اشاره شد، یکی از معایب اسپیسرهای پلاستیکی این است که چسبندگی خوبی با بتن ندارند، بنابراین رطوبت و یون های مخرب از مرز بین آن ها به داخل بتن نفوذ می نماید.

اما باید اشاره شود که اسپیسرهای پلاستیکی، مزایای خاص خود را نیز دارند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:  

  • فرایند تولید سریع آن ها
  • قابلیت تولید در اشکال و گونه های مختلف
  • مقاومت بسیار بالا
  • شکل پذیری آسان
  • ارزان ترین نوع اسپیسر از لحاظ اقتصادی

اسپیسر بتنی:

شایان به ذکر می باشد که اسپیسرهای بتنی و فلزی نسبت به اسپیسر پلاستیکی گران تر هستند اما در عین حال سختی بالاتری نیز دارند. اسپیسر بتنی مقاومت فشاری بالایی دارد که بسیاری از ضعف های اسپیسر پلاستیکی را برطرف نموده و باعث کاهش عوامل آسیب رسان به بتنی که در آن از اسپیسر غیر بتنی استفاده شده است، می شود.

نکته بسیار مهم این است که در زمان ساخت این اسپیسرها حتما باید توجه شود که نوع بتنی که با آن اسپیسر بتنی ساخته می شود با بتن مورد استفاده یکی باشد تا ضریب حرارتی یکسانی داشته باشند.

اسپیسر فلزی

در طراحی این نوع اسپیسر باید دقت شود که اسپیسرهای فلزی باید به گونه ای باشند که بتوانیم میلگردها را به راحتی بر روی آن ها قرار دهیم. این نوع اسپیسر ها معمولا به شکل میلگرد خم شده مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای استفاده از اسپیسر ها چه می باشد؟

اسپیسرها یک نیاز برای ساخت سازه های بتنی به حساب می آیند، به دلیل آن که حفظ مقاومت و طول عمر سازه های بتنی از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید بیان شود که درباره‌ی مزایا و هم چنین قابلیت‌ها و توانایی ‌های این نوع محصول بسیار مهم، می‌توان به موارد بسیار مهم زیر اشاره کرد:

  • پوشش دهی مناسب، بهینه و یکدست سطح آرماتورها با استفاده از یک اسپیسر امکان پذیر می باشد که این موضوع می تواند در تأمین مقاومت مناسب بتن و ارماتور نیز تأثیر گذار باشد.
  • اسپیسرها از لحاظ اقتصادی بسیار مقذون به صرفه هستند.
  • این محصولات ازآن جایی‌که در ساختمان و بافت خود فضاها و شکاف‌هایی تهی که دارند، کاملاً با سیمان اتصال پیداکرده و امکان هیچ گونه جابه‌جایی را نخواهند داشت.
  • وزن کمی دارد و انتقال و جابه‌جایی آن به‌راحتی قابل انجام است. هم چنین وزن پایین آن باعث بالا رفتن وزن مرده سازه نمی شود.
  • با استفاده از نوع پلاستیکی آن می‌ توان به‌راحتی فضاسازی ‌ها و پوشش دهی را انجام داد.
  • این فرآورده در برابر ترکیبات اسیدی و قلیایی توان پایداری و مقاومت بسیار خوبی دارد.
  • اجرای این عملیات به مدت‌زمان بسیار کمی نیاز خواهد داشت.  

شما می توانید برای کسب اطالاعات بیشتر درباره اسپیسرها و خرید آن ها به وب سایت نیکا کورپ مراجعه فرمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر