خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

اسپیسرهای مناسب سطح عمودی کدام اند

انواع اسپیسر عمودی

فهرست مطالب

همان گونه که می دانید، اسپیسر بتن برای ایجاد فاصله بین دو میلگرد با دقت بالا کاربرد دارد. به صورت کلی اسپیسر از لحاظ لغوی به معنای فاصله گذار یا فاصله نگهدار می باشد و در سایزها و ابعاد مختلف و متنوعی تولید می گردد و برای به وجود آوردن یک پوشش میلگردی مناسب کاربرد فراوان دارد. از آن جا که چسبیدن میلگردها به یک دیگر در سازه های بتنی می تواند بسیار مشکل ساز باشد و به علاوه ساز و کار سازه را در هنگام زلزله و انتقال بار با مشکل مواجه نماید، به همین دلیل استفاده از اسپیسرها می تواند بسیار مفید باشد. در عموم این قطعه نام های مختلفی دارد مانند مواردی که در زیر به آن ها اشاره می شود:

  • لقمه بتن
  • کاور بتن
  • فاصله نگه دار
  • کاور میلگرد


لازم به ذکر است که اسپیسرها کاربردهای زیادی که یکی از آن ها رعایت پوشش میلگرد ها در سازه هایی مثل دال ها و دیوار ها می باشد. در این مقاله از وب سایت نیکا کورپ قصد داریم تا به بررسی اسپیسرهای مناسب سطوح عمودی و مواد و نکات مربوط به آن ها بپردازیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

انواع اسپیسر بر اساس کاربرد:

می توان بیان کرد که کاربرد اسپیسر بتن به دو نوع بسیار کلی تقسیم می شوند که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم:

  1. اسپیسر افقی
  2. اسپیسر عمودی

حال در زیر به بررسی اسپیسرهای عمودی می پردازیم.

 

انواع اسپیسر عمودی

انواع اسپیسر عمودی:

به صورت کلی سه نوع اسپیسر عمودی وجود دارد که برای سطوح عمودی در سازه مانند دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد. از انواع اسپیسرهای عمودی می توان به صورت زیر اشاره داشت:

اسپیسر ویل فیکس

اسپیسر ویل فیکس برای سطوح عمودی مورد استفاده قرار می گیرد. این اسپیسر خاص می تواند پوشش بتنی 15 تا 100 میلی متر را ایجاد نماید.

اسپیسر کیج فیکس

لازم به ذکر می باشد که این اسپیسر در پوشش بتنی مربوط به کارهای عمودی سنگین کاربرد دارد. لازم به ذکر است که نصب این اسپیسرها بر روی میلگردهای اسپیرال می باشد. باید اشاره شود که این اسپیرال فاصله لازم برای پوشش بتنی میلگردها نسبت به خاک را ایجاد می کند.

اسپیسر ویل سان

می توان اذعان داشت که این اسپیسرها به اسپیسر خورشیدی نیز معروف می باشند. از این اسپیسرها در سطوح عمودی که دارای وزن متوسط است، استفاده می شود. باید اشاره شود که اسپیسر ویل سان در قسمت بیرونی خود فاقد دندانه است و محیط خارجی با استقامت مناسب و توسط کمان های منظم پوشیده شده است.

مزایای استفاده از اسپیسر چه می باشد؟!

نکات استفاده از اسپیسر بتن مزایای فراوانی را به همراه دارد. این مزایا باعث شده که استفاده از انواع اسپیسرها چه در سطوح افقی و چه در سطوح عمودی به یک نیاز اساسی تبدیل شود. از جمله مزایای اسپیسرها می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت:

 

مزایای استفاده از اسپیسر چه می باشد؟

جلوگیری از خوردگی میلگردها

می توان اذعان داشت که به مرور زمان میلگردها به علت تماس و مجاورت با مواد شیمیایی و شرایط محیط مانند رطوبت، هوا، موادی مثل سولفات ها و ... خورده می ‌شوند و از بین می روند که این موضوع می تواند خطر آفرین باشد. در واقع این مسئله اثرات مخرب و زیان باری بر سازه خواهد گذاشت. اما اگر با استفاده از اسپیسر پوششی بر روی میلگرد ایجاد کنیم از آن در مقابل شرایط آب و هوایی محافظت خواهیم کرد.

افزایش راندمان کار با استفاده از اسپیسرها

در آموزش ساخت بتن مسلح جهت افزایش راندمان کار به صورت معمول از این قطعه مهم استفاده می شود. لازم به ذکر می باشد که این قطعات ابزار های بسیار خوب و مناسبی هستند، که اگر استفاده شوند از حرکت شبکه میلگرد در بتن مسلح جلوگیری می کنند. این موضوع بدان معناست که آن را ثابت نگه می دارند. قبل از این موضوع، برای این که بین میلگرد و سطح بتن فاصله ایجاد نمایند از قطعاتی مانند چوب و سنگ استفاده می کردند اما این قطعات زیاد بادوام و مناسب نبودند.

ایجاد پوششی یک پارچه بر روی میگرد

در زمان های دور قبل از آن که اسپیسرها به وجود بیایند، مشکلاتی سازه را تهدید می کرد به گونه ای که پوشش مناسب بر روی میلگردها وجود نداشت و این موضوع از دیدگاه های سازه ای می تواند بسیار نگران کننده باشدبه دلیل آن که باعث خوردگی میلگرد می شود و هم چنین درگیری میان بتن و میلگرد به درستی شکل نمی گرفت. در حال حاضر با وجود اسپیسر ها مشکلاتی از این قبیل حل شده اند.

پوششی که بوسیله آن روی میلگرد ایجاد می گردد کاملا یک دست و یکپارچه می باشد و از جهتی بسیار سبک نیز هست و همه این ویژگی ها باعث شده است تا اسپیسر یک قطعه کاملا کارآمد و مقرون به صرفه باشد. در عموم این قطعه نام های مختلفی دارد مانند: لقمه بتن، کاور بتن، فاصله نگهدار، کاور میلگرد.

علت استفاده از اسپیسر چیست؟

در ابتدای این مقاله اشاره کرده ایم که اسپیسر به معنای فاصله نگهدار است. در ساخت یک سازه و عمل پوشش دهی میلگرد ها و آرماتور بندی، نکات و استاندارد هایی وجود دارد که بسیار مهم بوده و باید مورد توجه باشند که اگر رعایت نشوند مشکلاتی پیش می آید، این مشکلات به صورت زیر می باشد:

  1. چسبیدن میلگردها و آرماتور به بتن (که درگیری مناسب بین بتن و آرماتور به وجود نمی آید)
  2. بیرون زدگی میلگردها و آرماتورها (که می تواند برای سازه بسیار خطر آفرین باشد)

شایان به ذکر می باشد که اگر هر کدام از موارد بالا برای سازه های بتنی اتفاق بیوفتد رطوبت و هوا به درون سازه نفوذ می کنند و باعث خوردگی میلگرد می گردند، در واقع همان گونه که می دانید، خوردگی می تواند اثرات زیانباری بر روی سازه ایجاد کند و بهره برداری از سازه را با مشکلات فراوان مواجه نماید.

اما نکات استفاده از اسپیسر بتن از این وقایع جلوگیری می نماید و علاوه بر اینکه بر کیفیت سازه تاثیر خواهد داشت، سرعت عمل ساختن سازه را نیز افزایش خواهد داد. اسپیسر در دال ها، پی ها، دیوار ها و همه حجم بتن در پروژه های عمرانی، سد سازی، تونل سازی، ساختمان سازی، پل سازی و غیره بکار می رود.

کاربرد اسپیسر بتن

اسپیسر بتن کاربردهای فراوانی دارد و بر اساس همین کاربردهای خاص است که به یکی از اساسی ترین تجهیزات در ساخت سازه های بتنی تبدیل شده است از جمله کاربردهای اسپیسر بتن می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • جلوگیری از خوردگی میلگردها یا آرماتورها
  • ایجاد کاور و پوشش میلگرد
  • بالا بردن کیفیت سازه ها
  • بالا بردن سرعت اجرای عملیات ساختمانی
  • جلوگیری از بروز آتش سوزی و خرابی سازه بتنی

کاربرد اسپیسر بتن

نحوه انتخاب یک اسپیسر مناسب

برای آن که بتوانید یک اسپیسر مناسب (چه برای سطوح افقی و چه برای سطوح عمودی) انتخاب کنید، باید به نکات ذکر شده در زیر توجه داشته باشید.

میزان کاور لازم برای المان های سازه ای

در انتخاب میزان کاور اسپیسر باید دقت شود. برخی از اسپیسرهایی در بازار می باشند که علی رغم ادعای یک کاور معین، اندازه دقیق کاور رعایت نشده و به دلایل اقتصادی این سایز تا حدی کاهش یافته است که این مسئله می تواند تاثیر شدیدی بر دوام بتن و هم چنین بر دوام میلگرد یا آرماتور داشته باشد.

تحقیقات نشان می دهد که با کاهش دو میلی متر از کاور، به میزان 10 سال از زمان واکنش میلگرد کاسته شده است. لذا در هنگام خرید اسپیسر بتن بی نام و نشان، حتما باید میزان کاور کنترل شود. به صورت کلی بهتر است که اسپیسرها را از فروشگاه های معتبر تهیه فرمایید تا مشکلی برای سازه شما به وجود نیاید.

سایز میلگردی که اسپیسر روی آن قرار می گیرد

شایان به ذکر می باشد که تعادل و تناسب میان اسپیسر و میلگرد مورد نظر باید مورد توجه قرار گیرد. گیره یا نشیمن گاه اسپیسر باید با سایز میلگرد تناسب داشته باشد. گیره کوچکتر از حد لازم، باعث شکست گیره و یا عدم پایداری میلگرد در حین اجرا می شود. بنابراین در هنگام راهنمای خرید اسپیسر بتن خود به این موضوع مهم توجه داشته باشید.

توجه به افقی و یا عمودی بودن نشیمن گاه اسپیسر

دو نکته بسیار مهم وجود دارد که به صورت زیر به آن ها اشاره می کنیم:

  1. در سازه های افقی نظیر سقفها، دالها، تیرها و فونداسیون ها، نیاز به اسپیسرهایی می باشند که پایداری مناسبی داشته و تحمل فشار مناسبی داشته باشند. اسپیسرهایی که به chair معروفند برای این بخش ها مناسب می باشند.
  2. در سازه های عمودی اسپیسرهای به شکل گرد و چرخان استفاده می شوند که مقاومت فشاری کمتری نیاز دارند ولی نباید از میلگرد رها شوند.

توجه به میزان فشاری که اسپیسر باید تحمل کند

میزان متوسط وزنی که میلگردها بر روی هر قطعه وارد می کنند به علاوه تنش های وارده در حین اجرا مانند حرکت نیروهای عملیاتی تعیین کننده، میزان مقاومت لازم اسپیسر می باشد. در شالوده ها یا پی ها که حجم بتن بسیار بالا می باشد، این تحمل بار باید با لحاظ میزان افزایش دمای ناشی از واکنش هیدراتاسیون در بتن باشد، هرچند اسپیسرها در حاشیه خواهد بوند و هم چنین دمای کمتری از مرکز بتن که گرم ترین جای بتن می باشد را احساس می کنند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر