خرید و مشاوره فنی: 33521405-026

کف سازی بتن سخت چگونه انجام می شود؟

شرایط کف سازی بتن سخت

فهرست مطالب

کف سازی همیشه یکی از مهمترین موضوعات در زمینه ساخت و ساز بوده است و با توجه به اهمیت آن ، ما باید به طور جدی و حرفه ای تجزیه و تحلیل و ارائه راه حل های مناسب و قوی با عمر طولانی در این زمینه داشته باشیم. سالانه هزینه های بسیار زیاد و هنگفتی صرف تعمیر و بازسازی کف سالن ها می شود ، علاوه بر این یکی از مهمترین مواردی است که باید صرف تعمیرات و بعضاً تعطیلی این سالنها و این مکانها شود.

استفاده از پوشش های رزینی مرسوم و اکثرا موزاییک و …  گاهی اوقات صدمات زیادی به تولیدکنندگان برای نگهداری کف وارد می کند. از طرف دیگر ، استفاده از سطوح دال بتن به عنوان سطوح عملکردی به هیچ وجه صحیح نیست و به سرعت آسیب می بیند. ، هدف از اجرای کف سازی با بتن جلوگیری از اتلاف وقت و به خصوص هزینه هایی است که در این مقطع می‌توان به سهولت از آن جلوگیری نمود می باشد.

شرایط کف سازی بتن سخت

شرایط کف سازی بتن سخت

1-  آماده سازی بستر و کد برداری

برای تهیه بستر مناسب باید سطحی با تراکم خاک بالای 95٪ و شیب مناسب داشته باشیم. برای دستیابی به این هدف ، باید ارتفاع و ارتفاع سطوح موجود با دوربین های نقشه برداری اندازه گیری شده و توسط ماشین آلات مورد نظر تسطیح شود. در مرحله بعد با انجام عملیات سمپاشی توسط غلطک های مخصوص در چند مرحله مطابق با نقشه و دستورالعمل آزمایشگاه مکانیک خاک ، بستر خاک باید فشرده شود.


2- انجام عملیات مش  گذاری و آرماتوربندی

قطر میلگردها ، ابعاد فنرها و تعداد شبکه های تقویت کننده با توجه به نوع استفاده و میزان بارگیری توسط مهندسین محاسبه می شود و به مجری اعلام می گردد. برای جلوگیری از خم شدن آنها در اثر جابجایی افراد و ماشین آلات ، تسهیل در دریافت و تخلیه بتن و همچنین تسریع در انجام کار ، توصیه می شود که آرماتورها در ابعاد قابل حمل در نزدیکی محل کار انجام شده و در زمان بتن ریزی به محل کار انتقال یابد.


3- الیاف جایگزین آرماتور در بتن (بتن الیافی )

در دالهای متکی به کف که ضخامت بتن کمتر از 12 سانتی متر است ، شبکه مش فولادی ممکن است با قرار گرفتن در منطقه سیم خنثی یا چسبیدن به بستر موجود ، کارایی خود را از دست بدهد. برای این منظور و جلوگیری از این اتفاق و صرفه جویی در وقت و هزینه ، توصیه می شود به جای تقویت از الیاف پلیمری استفاده کنید.

4-روان کننده ها و فوق روان کننده ها

استفاده از فوق روان کننده های پلیمری کاهنده آب برای افزایش کارایی بتن بدون افزودن آب عامل مهم دیگری است. نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد که کاهش نسبت آب به سیمان در بتن باعث افزایش مقاومت نهایی بتن می شود. مواد فوق روان کننده با جلوگیری از تشکیل لوله های مویینه در بتن نقش بسیار مهمی در افزایش مقاومت در برابر بتن دارند.

روان کننده ها و فوق روان کننده ها


5-الیاف پلی پروپیلن در بتن

ترک های مویی نتیجه یک پدیده خزش طولانی مدت در بتن است که می تواند با استفاده از الیاف پلی پروپیلن در اثر تخریب و ترک خوردگی در بتن ، به میزان قابل توجهی کاهش یابد. وجود الیاف در بتن ضمن افزایش مقاومت فشاری و کششی یکی از مهمترین عوامل در دوام بتن است. پخش الیاف در حجم بتن به صورت نامنظم امکان مهار نیروهای داخلی را از جهات مختلف مهیا می سازد.


6-بتن ریزی

بتن مورد استفاده در عملیات کف سازی عموماً 350 کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب است که دارای کسری 10 سانتی متر و نسبت آب به سیمان 0.45 قبل از افزودن فوق روان کننده های بتن است. رعایت کلیه قوانین برنامه ریزی بتن الزامی است. عملیات بتن ریزی معمولا به دو روش اجرا می‌شود یک به وسیله ترازیاب لیزری ۲ به وسیله قالب بندی و شمشه کشی


7- پاشیدن پودر سخت کننده بر روی بتن( خشک پاش)

این محصولات که بر پایه بتن ساخته شده اند ، از ترکیبی از مواد معدنی سخت و مصنوعی که به دقت دانه بندی شده اند ، مانند کوارتز ، کوراندوم و اکسید آلومینیوم بدست می آیند که می توانند پس از زیرسازی مناسب روی بتن های تازه استفاده شوند. در این روش پودر ضد سایش بتن با توجه به مقدار مورد نیاز 4 تا 6 کیلوگرم در متر مربع بر روی بتن تازه پاشیده می شود.


8-اجرای لایه سخت کننده ( ملات سخت کننده )

در این روش ابتدا پودر را به نسبت تعیین شده با آب ترکیب نموده و پس از به دست آمدن یک ملت یک نواخت آن را با ضخامت ۱ الی ۲ سانتی متر بر روی بتن تازه پهن کرده و آن را تسطیح می نماییم.


9-انجام عملیات دیسک یا سینی زنی

پس از پاشیدن پودر ضد سایش بتن بر روی بتن ، این پودرها توسط دیسک های مخصوصی که در لبه های پایین تیغه های ماله چرخان سینی زده اعمال می شوند ، این مواد با شیره سیمان موجود بر روی سطح بتن مخلوط و همگن می گردند.


10- انجام عملیات صیقلی نمودن سطح

بعد از تسطیح و همگن شدن کامل پودر بتن سخت با بتن زیرین در چند مرحله سطح به وسیله تیغه های زیرین ماله های دوار صیقلی می شود .

انجام عملیات صیقلی نمودن سطح


11- ایجاد درز های مجازی به وسیله کاتر

پس از 1-7 روز از اتمام بتن ، ریخته گری و استفاده از مواد روی سطح و به منظور جلوگیری از ایجاد ترک های گرمایی ، درزهایی با ضخامت 4 میلی متر و عمق 3 سانتی متر با توجه به ضخامت ضخامت دال بتنی توسط دستگاه کاتر و در مدول منظم می نماییم.


12- کیورینگ بتن

پس از پرداخت نهایی سطح ، به دلیل آبرسانی کامل بتن ، باید به مدت 7 روز از تبخیر آب در بتن جلوگیری شود. برای این منظور می توان از مواد نگهدارنده آب یا پهن کردن گونی یا لایه پلاستیکی روی بتن استفاده کرد.


13- اجرای ساب بر روی بتن سخت ملاتی

در کف سازی به روش بتن سخت ملاتی پس از انجام کیورینگ بتن برای داشتن سطحی دکوراتیو و زیبا سطح موجود را ساب زده تا سنگدانه های موجود نمایان گردد.


مزایای اجرای کف سازی هارد ملات :

  1. مقاومت بالا در برابر عدم تولید گردو غبار
  2. ضد آب بودن و در سالن های مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد
  3. مقاومت سایشی بالا در برابر ترافیک های سنگین
  4. غیر قابل سرخوردگی و همچنین ضد لغزندگی
  5. مقاوم در برابر نفوذ مواد نفتی و روغنی
  6. مقاومت بالا در برابر انجماد و یخ زدگی
  7. زیبایی و تنوع رنگی

مزایای اجرای کف سازی هارد ملات :


نکات مهم در هنگام کفسازی بوسیله بتن

یکی از مهمترین نکات در هنگام کف سازی با بتن در نظر گرفتن وزن سربار اعمال شده به سقف طبقات پایین به دلیل ریخته گری بتن و همچنین احتمال فرونشست خاک در زیر کف بتن است. در صورت ضخامت کم بتن ، ایجاد ترک های عمیق در آن پس از مدت کوتاهی امکان پذیر خواهد بود. برای جلوگیری از ترک خوردن بتن ، به ویژه در جاده های پرتردد و همچنین در مکان هایی که میزان بار زیاد است ، باید از بتن تقویت شده (بتن مسلح) استفاده کنید ، که معمولاً با ضخامت کمتر از 6 سانتی متر قابل اجرا نیست.

کنترل محاسباتی بار در کف بتن پس از کار نیز باید انجام شود تا ضخامت بتن مورد نیاز و میزان تقویت کننده برای تقویت بتن تعیین شود. در صورت وجود بتن روی خاک ، توصیه می شود تراکم خاک را افزایش داده و برای جلوگیری از تماس مستقیم بتن با خاک اقدام کنید.

گاهی اوقات ترک های کوچکی در سطح بتن ظاهر می شود که با افزودن الیاف خاص یا در صورت لزوم چسب ها و مواد افزودنی بتن (مانند ژل های میکروسیلیس) می توان این ترک ها را از بین برد. بسیاری از این افزودنی ها نه تنها می توانند مقاومت سطحی بتن را افزایش دهند ، بلکه مقاومت فشاری بتن را نیز افزایش می دهند.

سخت کننده های بتن معمولاً به صورت پودر در بازار موجود است که پس از بتن ریخته می شود و در طول عملیات تسطیح روی سطح بتن اعمال می شود. به همین دلیل می توان از پودرهای رنگی برای رنگ آمیزی سطح بتن هنگام استفاده از آن نیز استفاده کرد.


در طول بتن ، سطح دهی اولیه بتن انجام می شود و پس از مدت کوتاهی (پس از ناپدید شدن حالت خمیر بتن) رد پا کاملا روی بتن باقی نمی ماند یا اصطلاحا بتن خیسانده می شود ، با ماله پروانه و توسط قطعه سینی به اصطلاح متصل به پروانه های ماله پروانه سطح بتن را سینی می زنند. این امر باعث خرد شدن کامل بتن و صاف شدن سطح آن می شود. اگر نیاز به استفاده از بتن رنگی دارید ، در این مرحله پودر رنگ به کف اضافه می شود. بعد از اینکه بتن مقداری مصرف کرد ، برای دستیابی به یک سطح کاملا صیقلی ، ماله این بار توسط تیغه های ماله پروانه انجام می شود. این مرحله می تواند طولانی شود (با دستیابی به ماله پروانه برای دستیابی به کیفیت بالا تا 24 ساعت مشاهده می شود).

برای ایجاد یک سطح سخت در کف بتن به دو روش خشک و مرطوب وجود دارد. در روش خشک ، پس از تسطیح بتن ، ماده سخت کننده بتن که به صورت پودر است ، به طور مساوی بر روی سطح بتن پاشیده می شود و سپس ماله زده می شود تا سطح بتن با توجه به کیفیت لازم صیقل داده شود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر